Please use this identifier to cite or link to this item: https://rima.ufrrj.br/jspui/handle/20.500.14407/15098
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAlmeida, Monique Brandão Comes de
dc.date.accessioned2023-12-22T03:10:31Z-
dc.date.available2023-12-22T03:10:31Z-
dc.date.issued2018-01-04
dc.identifier.citationALMEIDA, Monique Brandão Comes de. Avaliação do clima organizacional de suporte à criatividade e inovação em programas de pós-graduação stricto sensu. 2018. 65 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão e Estratégia de Negócios) - Instituto de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2018.por
dc.identifier.urihttps://rima.ufrrj.br/jspui/handle/20.500.14407/15098-
dc.description.abstractDe acordo com a avaliação provisória do último quadriênio (2013-2016), apenas 4,17% dos programas de pós-graduação stricto sensu são avaliados com a nota máxima pela Capes. Supõe-se que através de um clima mais colaborativo em um programa de pós-graduação, os seus membros podem vir a desenvolver soluções mais criativas e inovadoras para os problemas que estão relacionados para a obtenção de uma avaliação positiva da Capes, incluindo as atividades operacionais relativas à Secretaria Acadêmica. O estudo apresentou como objetivo avaliar a diferença do clima de suporte à criatividade e inovação entre dois programas de pós-graduação e executar uma análise qualitativa dos fatores que caracterizam e distinguem os diferentes tipos de climas nos dois programas. Após a revisão de literatura aprofundada, foi selecionada a Escala Siegel como roteiro, que permitiu avaliar o clima orientado para criatividade e inovação e o nível de apoio em cada programa de pós-graduação estudado. Foram selecionados dois programas de uma Instituição de Ciência e Tecnologia em Saúde - a Fiocruz, um de nota 7 (sete) e um de nota 3 (três) em Mestrado e 2 (dois) em Doutorado. Foram entrevistados dentro de cada programa, o coordenador, o secretário e três docentes. Em sequência, foram dispostas as Fichas de Avaliação dos Programas provisórias do último quadriênio (2013-2016), que permitiram a triangulação dos dados obtidos. Foi possível notar que o clima orientado para criatividade e inovação contribui para explicar a nota de avaliação da Capes. Mediante os resultados apresentados, a pesquisa se apresentou relevante e útil para auxiliar as tomadas de decisão dentro dos programas de pós-graduação stricto sensu.por
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpor
dc.formatapplication/pdf*
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal Rural do Rio de Janeiropor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectClima organizacional de suporte à criatividade e inovaçãopor
dc.subjectAvaliaçãopor
dc.subjectPós-graduação stricto sensupor
dc.subjectCapespor
dc.subjectOrganizational climate of support to creativity and innovationeng
dc.subjectEvaluationeng
dc.subjectStricto sensu post-graduationeng
dc.titleAvaliação do clima organizacional de suporte à criatividade e inovação em programas de pós-graduação stricto sensupor
dc.title.alternativeAssessment of the organizational climate to support the creativity and innovation in programs stricto sensu postgraduateeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.abstractOtherAccording to the provisional assessment of the last quadrennium (2013-2016), only 4.17% of the stricto sensu graduate programs are evaluated with the maximum score by Capes. It is assumed that through a more collaborative climate in a graduate program, its members may come to develop more creative and innovative solutions to the problems that are related to obtaining a positive assessment of Capes, including operational activities concerning the Academic Secretariat. The objective of this study was to evaluate the difference in the climate of support for creativity and innovation between two postgraduate programs and to perform a qualitative analysis of the factors that characterize and distinguish the different types of climates in the two programs. After reviewing the in-depth literature, the Siegel Scale was selected as a road map, which allowed us to evaluate the climate oriented to creativity and innovation and the level of support in each postgraduate program studied. Two programs of a Health Science and Technology Institution – Fiocruz were selected, one of note 7 (seven) and one of note 3 (three) in Master and 2 (two) in Doctorate. The coordinator, the secretary and three teachers were interviewed within each program. Subsequently, the Assessment Sheets of the provisional programs of the last quadrennium (2013-2016) were prepared, which allowed the triangulation of the data obtained. It was possible to notice that the climate oriented towards creativity and innovation contributes to explain the evaluation note of Capes. Based on the results presented, the research was relevant and useful to help decision making within the stricto sensu graduate programs.eng
dc.contributor.advisor1Toda, Favio Akiyoshi
dc.contributor.advisor1ID004.378.057-19por
dc.contributor.advisor1IDhttps://orcid.org/0000-0002-9027-5109por
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2064135511749727por
dc.contributor.referee1Cavalheiro, Gabriel Marcuzzo do Canto
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7831348284898670por
dc.contributor.referee2Toda, Favio Akiyoshi
dc.contributor.referee2ID004.378.057-19por
dc.contributor.referee2IDhttps://orcid.org/0000-0002-9027-5109por
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/2064135511749727por
dc.contributor.referee3Rocha, Saulo Barroso
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/1010030008316258por
dc.creator.ID055.869.727-51por
dc.creator.IDhttps://orcid.org/0000-0001-5078-0779por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0762653810535762por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentInstituto de Ciências Sociais Aplicadaspor
dc.publisher.initialsUFRRJpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Gestão e Estratégiapor
dc.relation.referencesABBEY, A.; DICKSON, J. W. Work Climate and Innovation in Semiconductors, Academy of Management Journal, 26, 362–368, 1983. ABRAMOVAY, M. et al. Escolas inovadoras: experiências bem-sucedidas em escolas públicas. Brasília: Unesco, 2003. AKDOGAN, A.; KALE, E.. Impacts of internal factors in organisations on creative and innovative performance in hospitality companies. International Journal of Innovation Management, p. 1750049, 2017. ALAVI, M.; LEIDNER, D. E. Knowledge management and knowledge management systems: conceptual foundations and research issues. MIS Quarterly, 25(1), 107-136, 2001. AMABILE, T. Componential theory of creativity. In E. H. Kessler (Ed.) Enciclopedia of Management theory (p. 134-139), London, UK: Sage, 2013. AMABILE, T. E. Motivational Synergy: Toward New Conceptualizations of Intrinsic and Extrinsic Motivation in the Work Place. Human Resource Management Review. 3 (3), 185- 201, 1993. AMABILE, T. M. A model of creativity and innovation in organizations, Research in Organizational Behavior, Vol. 10 No. 1, pp. 123-167, 1988. AMABILE, T. M. Como matar a criatividade. Harvard Business Review, 77-87, 1998. AMABILE, T. M. Creativity in context. Boulder, CO: Westview, 1996a. AMABILE, T. M. Motivating creativity in organizations: On doing what you love and loving what you do. California Management Review, 40(1), 39-58, 1997. AMABILE, T. M. Social psychology of creativity: A consensual assessment technique. Journal of Personality and Social Psychology, 43, 997-1013, 1982. AMABILE, T. M. The social psychology of creativity. New York: Springer- Verlag, 1983a. AMABILE, T. M., et al. Assessing the work environment for creativity. Academy of Management Journal, 39(5): 1154–1184, 1996. AMABILE, T. M.; CONTI, R. O enxugamento faz a criatividade? Problemas e Observações. 15 (3), 1-6, 1995. AMABILE, T. M.; GITOMER, J. Children's artistic creativity: Effects of choice in task materials. Personality and Social Psychology Bulletin, 10, 209-215, 1984. 56 AMABILE, T. M.; MUELLER, J. S. Studying creativity, its processes and its antecedents. Handbook of Creativity, 2000. AMABILE, T. M.; PILLEMER, J. Perspectives on the social psychology of creativity. The Journal of Creative Behavior, v. 46, n. 1, p. 3-15, 2012. AMABILE, T.M. e KRAMER, S.. The Progress Principle: Using small wins to ignite joy, engagement, and creativity at work. Boston, MA: Harvard Business Review Press, 2011. AMARAL, R. M. et al. Ultrapassando as barreiras de conversão e tratamento de dados: indicadores de produção científica dos programas de pós-graduação em engenharia de materiais e metalúrgica. Em Questão, v. 23, n. 1, 2017. AMO, B., KOLVEREID, L.. Organizational strategy, individual personality and behavioral innovation. J. Enterp. Cult. 13 (1), 7-19, 2005. ANDERSON, N. R.; WEST, M. A. Measuring climate for work group innovation: development and validation of the team climate inventory. Journal of Organizational Behavior, Vol. 19 No. 3, pp. 235-258, 1998. ANDERSON, N., et al. Innovation and creativity in organizations a state-of-the-science review, prospective commentary, and guiding framework. Journal of Management, 40(5), 1297-1333, 2014. ASHFORTH, B. E.; MAEL, F. Social identity theory and the organization. Academy of Management Review, 14(1), 20–39, 1989. BARRET D.: “Paradox Process: Creative Business Solutions Where You Least Expect to Find Them”, Amacom, New York-USA (1998) BERMAN, E. M.; KIM, C. Creativity management in public organizations: Jumpstarting innovation. Public Performance e Management Review, 33, 619-652, 2010. BROUSSELLE, A. Avaliação: conceitos e métodos. Rio de Janeiro: Fiocruz. 292pp., 2011 BURNSIDE, R. M. et al. Assessing organizational climates for creativity and innovation, USA: Ballinger Publishing Company, 1998. CAMPBELL, J. P., et al. Managerial behavior, performance, and effectiveness. New York: McGraw-Hill, 1970. CAPES, Plataforma Sucupira. Disponível em: <http://sucupira.capes.gov.br/>. Acesso em: 29/07/2015 CAPES, Portaria n° 76, de 14/04/10 - Novo Regulamento - Demanda Social 57 CAPES, Portaria nº 156, de 28 de novembro de 2014 - Aprova o novo regulamento do Programa de Apoio à Pós-graduação – PROAP CAPES, Regulamento do PROEX - Portaria nº. 34/2006 - versão atualizada em ago/2015 CAPES, Resultados da Avaliação da Capes revelam que pós-graduação teve crescimento de 23% no triênio. Disponível em:<http://www.capes.gov.br/36-noticias/6689-resultados-daavaliacao-da-capes-revelam-que-pos-graduacao-teve-crescimento-de-23-no-trienio>. Acesso em: 09 de maio de 2017 CAPES, Sobre a Avaliação. Disponível em <http://www.capes.gov.br/avaliacao/sobre-aavaliacao>. Acesso em: 09 de maio de 2017 CARMELI, A.; PAULUS, P. B. CEO ideational facilitation leadership and team creativity: The mediating role of knowledge sharing. The Journal of Creative Behavior, v. 49, n. 1, p. 53-75, 2015. CHAKRAVARTHY, B. S.; WHITE, R. Strategy Process: Forming, Implementing and Changing Strategies. In: PETTIGREW, A.; THOMAS, H.; WHITTINGTON, R. Handbook of Strategy and Management. London: SAGE Publications, 2002 CHRISTENSEN, C, et al. Inovação na sala de aula – Como a inovação disruptiva muda a forma de aprender. Porto Alegre: Bookman, 2012. COOPER-HAKIM, A., e VISWESVARAN, C. The construct of work commitment: testing an integrative framework. Psychological Bulletin, v.131, n.2, 2005. DE STOBBELEIR, K., et al. Self-Regulation of Creativity at Work: The Role of FeedbackSeeking Behaviour in Creative Performance. Academy of Management Journal,54, 811– 831, 2011. DIGIAMPIETRI, L. A. et al. Análise macro das últimas atualizações dos Currículos Lattes. Em Questão, v. 20, n. 3, 2014. EISENBERGER, R., et al. Perceived organizational support and employee diligence, commitment, and innovation. Journal of Applied Psychology, 75(1), 51–59, 1990. EISENBERGER, R., et al. Perceived organizational support. Journal of Applied Psychology, 71(3), 500–507, 1986. EKVALL, G. Climate, structure and innovativeness of organizations. A theoretical framework and an experiment. The Swedish Council for Management and Organizational Behaviour, Stockholm, Sweden, 1983. EKVALL, G.; RYHAMMAR, L. The Creative Climate: Its Determinants and Effects at Swedish University. Creativity Research Journal,12, 303–310, 1999. 58 ESTEVÃO, C. V. Inovação e mudança nas organizações educativas públicas e privadas. Revista Portuguesa de Educação, [S. l.], v. 7, n. 1/2, p. 95-111, 1994. FAGÁ, I. T.; QUONIAM, L. M. A relação entre produção científica e avaliação da Capes: um estudo cientométrico de um programa das Engenharias II e de um programa interdisciplinar. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 12, n. 29, 2016. FIDAN, T.; OZTÜRK, I.. The relationship of the creativity of public and private school teachers to their intrinsic motivation and the school climate for innovation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 195, p. 905-914, 2015. FLEURY, M. T. L. O desvendar da cultura de uma organização – uma discussão metodológica. In: FLEURY, Maria Tereza Leme; FISCHER, Rosa Maria. Cultura e poder nas organizações: reflexões sobre nós e os outros. 2.ed. São Paulo: Atlas, 1996. FLEURY, M. T. L. Cultura da qualidade e mudança organizacional. Revista de Administração de Empresas (RAE), São Paulo, v.33, n.2, p.26-34, mar./abr. 1993. FLEURY, M. T.; FISCHER, R. M. Cultura e poder nas organizações. São Paulo: Atlas, 1989. FLEURY, M. T. L.. Estórias, mitos, heróis - cultura organizacional e relações de trabalho. RAE -Revista de administração de empresas. Rio de Janeiro, v.27, n.4, out./dez. 1987. Fórum de coordenadores de programas de pós-graduação em saúde coletiva sobre o novo qualis periódicos. Rev. bras. epidemiol., São Paulo , v. 11, n. 4, p. 714-716, Dec. 2008 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttextepid=S1415- 790X2008000400018elng=enenrm=iso>. Acesso em 25 Nov. 2016. http://dx.doi.org/ 10.1590/ S1415-790X2008000400018. GILES, C.; HARGREAVES, A.. The Sustainability of Innovative Schools as Learning Organizations and Professional Learning Communities During Standardized Reform. Educational Administration Quarterly. 42 (1), 124-156, 2006. GISBERT-LÓPEZ, M. C. et al. The moderating effect of relationship conflict on the creative climate–innovation association: the case of traditional sectors in Spain. The International Journal of Human Resource Management, v. 25, n. 1, p. 47-67, 2014. GOULDNER, A. W. The norm of reciprocity - A preliminary statement. American Sociological Review, 25(2), 161–178, 1960. HAAR, J. M.; ROCHE, M. A. Family Supportive Organization Perceptions and Employee Outcomes: The Mediating Effects of Life Satisfaction. International Journal of Human Resource Management, 21, 999–1014, 2010. HERZOG, J. People: the critical factor in managing change. Journal of Systems Management, v. 42, n. 3, p. 6-11, 1991. 59 HURLEY, R. F. Group culture and its effect on innovative productivity. Journal of Engineering and Technology Management, v. 12, n. 1-2, p. 57-75, 1995. HURLEY, R. F., et al. Innovativeness and capacity to innovate in a complexity of firm-level relationships: A response to Woodside 2004. Industrial Marketing Management, 34 (3): 281–83, 2005. HUVILA, I., et al. Continuum thinking and the contexts of personal information management. Information Research, 19 (1) paper 604. 2014. ISAKSEN, S. G.; AKKERMANS, H. J. Creative Climate: A Leadership Lever for Innovation. The Journal of Creative Behavior, Vol. 45 No. 3, pp. 161–187, 2011. JHA, S.; JHA, S. Mediation of superior-subordinate relationship and a climate of innovation on psychological empowerment. International Journal Of Productivity And Performance Management, v. 66, n. 7, p. 932-947, 2017. JUNIOR, H. A., et al. Estratégias acadêmicas e suas manifestações: o discurso e a prática. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, v. 4, n. 3, p. 126-152, 2011. KANTER, R. M. The change masters. New York, NY: Simon e Schuster, 1983. KIM, S.; YOON, G. An Innovation-Driven Culture in Local Government: Do Senior Manager’s Transformational Leadership and the Climate for Creativity Matter?. Public Personnel Management, v. 44, n. 2, p. 147-168, 2015. KINNUNEN, U. et al. Authentic leadership and team climate: testing cross-lagged relationships. Journal of Managerial Psychology, v. 31, n. 2, p. 331-345, 2016. KIVIMAKI, H. et al. Comunicação como fator determinante de inovação organizacional. ReD Management. 30 (1), 33-42, 2000. LANG, J. C.; LEE, C. H. Workplace Humor and Organizational Creativity, International Journal of Human Resource Management, 21, 46–60, 2010. LIU, D. et al. From autonomy to creativity: A multilevel investigation of the mediating role of harmonious passion. Journal of Applied Psychology, 96(2), 294-309, 2011. MACCARI, E. A. et al. Sistema de avaliação da pós-graduação da Capes: pesquisa-ação em um programa de pós-graduação em Administração. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 5, n. 9, 2008. MACHADO, D. D. P. N., et al. Ambiente favorável ao desenvolvimento de inovações e cultura organizacional: integração de duas perspectivas de análise. Rev. Adm. (São Paulo) [online]. vol.47, n.4, pp.715-729. ISSN 1984-6142. http://dx.doi.org/10.5700/rausp1069, 2012. 60 MADJAR, N. et al. There’s No Place Like Home? The Contributions of Work and Nonwork Creativity Support to Employees’ Creative Performance,’ Academy of Management Journal, 45, 757–767., 2002 MARQUES, K. A plataforma Lattes e a organização da informação. Gestão e Planejamento, Salvador, v. 11, n. 2, 2010. MARTINS, C. E.; TERBLANCHE, F. Construção de cultura organizacional que estimule criatividade e inovação. European Journal of Innovation Management, 6 (1), 64-74, 2003. MAXIMIANO, A. C. A. Teoria Geral da Administração: da revolução urbana à revolução digital. 6ª. ed. São Paulo: Atlas, 2009 MCGINNIS, M. A.; VERNEY, T. P. Innovation Management and Intrapreneurship, Advanced Management Journal, 52, 19–23, 1987. MC LEAN, L. D.. Organizational Culture’s Influence on Creativity and Innovation: A Review of the Literature and Implications for Human Resource Development. Advances in Developing Human Resources. 7(2), 226-246, 2005. MEYER JR., V. Planejamento Universitário: ato racional, político ou simbólico. Um estudo de universidades brasileiras. Revista Alcance, no 12, v. 3, 2005. MONTAGNER, M. A. et al. Scientific recognition in numbers: analysis of the profile of a vanguard from Lattes curricula vitae. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 13, n. 30, 2009. MORO, A. B. et al. Fatores motivacionais e higiênicos considerados relevantes na visão dos docentes e discentes de programas de pós-graduação de uma instituição pública federal. Sociais e Humanas, Santa Maria, v. 26, n. 3, 2013. MULGAN G. AND ALBURY D. Innovation in the Public Sector, Strategy Unit, Cabinet Office, London UK, 2003. OECD. Measuring innovation in education and training. Discussion Paper n. 14. Paris: OECD, 2009. OECD. Oslo Manual – Guidelines for collecting and interpreting innovation data. Paris: OECD, 2005. PAYNE, R. L.; MANSFIELD, R. Relationships of perceptions of organizational climate to Organizational structure, context, and hierarchical position. Administrative Science Quarterly, 18, 515-526, 1973. 61 PEI, G.. Structuring leadership and team creativity: The mediating role of team innovation climate. Social Behavior and Personality: an international journal, v. 45, n. 3, p. 369-376, 2017. PENROSE, E. A teoria do crescimento da firma. Campinas: Ed. Unicamp, 2006. PETERS, P., et al. Enjoying new ways to work: an HRM process approach to study flow. Human Resource Management, Vol.53 No.2, pp. 271-290, 2014. PRIEN, E. P., E RONAN, W. W. An analysis of organizational characteristics. Organization Behavior and Human Performance, 6, 215-234, 1971. RAZMERITA, L., et al. Personal knowledge management: the role of Web 2.0 tools for managing knowledge at individual and organizational levels. Online Information Review, 33(6), 1021-1039, 2009. ROESCH, S. M. A. Projetos de Estágios e de Pesquisa em Administração. São Paulo: Atlas, 2. ed, 1999. RUVIO, A. A., et al. Organizational Innovativeness: Construct Development and CrossCultural Validation. The Journal of Product Innovation Management, 31: 1004–1022, 2014. SALEH, S. D.; WANG, C. K. The Management of Innovation: Strategy, Structure and Organizational Climate. IEEE Transactions on Engineering Management. 40 (1), 14-21, 1993. SANDA, A. et al. Relational impact of authentic and transactional leadership styles on employee creativity: the role of work-related flow and climate for innovation. African Journal of Economic and Management Studies, v. 8, n. 3, p. 274-295, 2017. SCHEIN, E. H. Organizational culture and leadership. San Francisco, Jossey Bass, 1986. SCHEIN, E. H. Organizational culture. Sloan School of Management, 1988. SCHNEIDER, B. Organizational climates: An essay. Personnel Psychology, 28, 447-479, 1975. SCHUMPETER, J. The Theory of Economic Development,Boston, MA: Harvard University Press, 1934. SCOTT, S. G.; BRUCE, R. A. Determinants of Innovative Behavior: A Path Model of Individual Innovation in the Workplace, Academy of Management Journal, 37, 580–607, 1994. 62 SHIN, S. J.; ZHOU, J. When is educational specialization heterogeneity related to creativity in research and development teams? Transformational leadership as a moderator. Journal of Applied Psychology, Vol. 92 No. 6, pp. 1709-1721, 2007. SIEGEL, S. M.; KAEMMERER, W. F. Measuring perceived support for innovation in organizations. Journal of Applied Psychology, 63(5), 553–562, 1978. SILVA. F. M. A Organização da informação em sistemas eletrônicos abertos de Informação Científica e Tecnológica: análise da Plataforma Lattes. Departamento de Biblioteconomia e Documentação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. SOARES, S. A. S.; PAULY, E. L.. Profissionais em Gestão da Pós-Graduação: perfil, competências e atividades na percepção dos secretários dos programas de pós-graduação em Educação. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 12, n. 28, 2015. SOUZA, M. J.; GUIMARÃES, I. V. Histórias tecidas e publicizadas: formação, identidade e desenvolvimento profissional. Holos, v. 2, 2016. STERNBERG R., LUBART, T. An Investment Theory of Creativity and Its Development. Human Development, 34, 1-31, 1991. STYHRE, A.; SUNDGREN, A. Managing Creativity in Organizations. Critique and Practices. New York, NY: Palgrave McMillan, 2005. SULIMAN, A. M. T. Are Ready to Innovate? Work Climate-Readiness to Innovate Relationship: The Case of Jordan, Creativity and Innovation Management, 10, 49–59, 2001. SUNDGREN, M. et al. Drivers of Organizational Creativity: A Path Model of Creative Climate in Pharmaceutical ReD, ReD Management,35, 359–374, 2005. TODA, F. A.; Um estudo sobre a influência da liderança sobre o clima organizacional de suporte à criatividade e inovação. Casi. Volta Redonda, RJ. 2015. TODA, F., et al. Inovação em organizações de ensino: fatores contribuintes e desempenho. Revista de Administração FACES Journal, v. 14, n. 2, 2015. TSAI, C.-Y., et al. Work environment and atmosphere: the role of organizational support in the performance creativity of organizations of tourism and hospitality. Int. J. Hosp. Management. 46, 26-35, 2015. VAN DE VEN, A. H. Central problems in the management of innovation. Management Science, [S. l.], v. 32, n. 5, p. 590-607, 1986. VARSANI, M. Linkage between innovation and organisational climate. Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research, v. 5, n. 1, 2015. 63 VOLPP, S., et al. Organizational climate relevant factors for creativity: case study in Brazilian firms. Revista Ciencias Administrativas, v. 23, n. 1, p. 217-244, 2017. WANG, J., et al. A dispositional approach to psychological climate: relationships between interpersonal harmony motives and psychological climate for communication safety. Human Relations, Vol. 67 No. 4, pp. 489-515, 2014. WENG, Q. X.; MCELROY, J. C. Organizational career growth, affective occupational commitment and turn over intentions. Journal of Vocational Behavior, 80(2), 256–265, 2012. WU HE; M'HAMMED ABDOUS. An online knowledge-centred framework for faculty support and service innovation. Vine, v. 43, n. 1, p. 96-110, 2013. YU, C.; FRENKEL, S. J. Explaining task performance and creativity from perceived organizational support theory: Which mechanisms are more important? Journal of Organizational Behavior, v. 34, n. 8, p. 1165-1181, 2013.por
dc.subject.cnpqAdministraçãopor
dc.thumbnail.urlhttps://tede.ufrrj.br/retrieve/68420/2018%20-%20Monique%20Brand%c3%a3o%20Comes%20de%20Almeida.pdf.jpg*
dc.originais.urihttps://tede.ufrrj.br/jspui/handle/jspui/5442
dc.originais.provenanceSubmitted by Leticia Schettini (leticia@ufrrj.br) on 2022-03-11T15:14:48Z No. of bitstreams: 1 2018 - Monique Brandão Comes de Almeida.pdf: 1039424 bytes, checksum: 201f2b835cafad1bc3b161a8ed48c689 (MD5)eng
dc.originais.provenanceMade available in DSpace on 2022-03-11T15:14:49Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2018 - Monique Brandão Comes de Almeida.pdf: 1039424 bytes, checksum: 201f2b835cafad1bc3b161a8ed48c689 (MD5) Previous issue date: 2018-01-04eng
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Gestão e Estratégia

Se for cadastrado no RIMA, poderá receber informações por email.
Se ainda não tem uma conta, cadastre-se aqui!

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018 - Monique Brandão Comes de Almeida.pdf2018 - Monique Brandão Comes de Almeida1.02 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.