Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rima.ufrrj.br/jspui/handle/20.500.14407/23196Full metadata record
| DC Field | Value | Language |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | Huguenin, Felipe Machado | - |
| dc.date.accessioned | 2025-09-15T17:58:15Z | - |
| dc.date.available | 2025-09-15T17:58:15Z | - |
| dc.date.issued | 2025-06-24 | - |
| dc.identifier.citation | HUGUENIN, Felipe Machado. VEM A+: curso de extensão universitária com foco na imagem corporal para graduandos em Educação Física. 2025. 179 f. Tese (Doutorado em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares) - Instituto de Educação/Instituto Multidisciplinar, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica/Nova Iguaçu, 2025. | pt_BR |
| dc.identifier.uri | https://rima.ufrrj.br/jspui/handle/20.500.14407/23196 | - |
| dc.description.abstract | Imagem corporal é a representação mental do próprio corpo. Fatores socioculturais, como influência da mídia, pais, pares e outras figuras influentes, desempenham papel crucial no desenvolvimento da imagem corporal. Nesse contexto, as intervenções com foco na imagem corporal são de ampla relevância, especialmente, por viabilizar possibilidades de uma melhor percepção e relacionamento das pessoas com seus corpos. Alguns estudos indicam que professores de Educação Física são particularmente essenciais para a realização das supracitadas intervenções. Todavia, para que estes possam intervir diariamente nas escolas, primeiramente, precisam entender as mais variadas facetas da imagem corporal que também podem influenciar suas vidas. Objetivo: Desenvolver e avaliar a aplicabilidade de um curso de extensão universitária com foco na imagem corporal para graduandos em Educação Física de uma Universidade pública do Rio de Janeiro. Método: Trata-se de uma pesquisa de abordagem mista, com delineamento quase-experimental e longitudinal. A amostra foi composta por 33 graduandos que participaram de seis encontros presenciais, de 120 minutos cada, totalizando 12 horas de intervenção. Nos encontros, foram utilizados recursos audiovisuais, dinâmicas participativas e rodas de conversa. Foram aplicados três instrumentos quantitativos validados no Brasil: Questionário de atitudes socioculturais em relação à aparência-4 – SATAQ-4; Body Appreciation Scale-2 – BAS-2; e, Escala de Autoestima de Rosenberg – EAR; nos momentos pré-teste, pós-teste e follow-up, que ocorreu um mês após o último encontro. Os dados quantitativos foram analisados por meio de testes t pareados e de Wilcoxon, conforme a normalidade dos dados, com cálculo de tamanho de efeito. Na etapa qualitativa, foram realizadas 15 entrevistas semiestruturadas, analisadas por meio da nuvem de palavras, Classificação Hierárquica Descendente e Análise de Similitude a partir do software IRaMuTeQ, e complementadas pela Análise de Conteúdo de Bardin. Resultados e Discussão: Os resultados quantitativos indicaram aumentos estatisticamente significativos na apreciação corporal e autoestima, bem como redução na Internalização do ideal de corpo atlético, com manutenção parcial desses efeitos no follow-up. A análise qualitativa revelou deslocamentos subjetivos relevantes, indicando uma reconfiguração das formas de perceber o corpo e uma ampliação da consciência crítica em relação aos padrões estéticos e às práticas pedagógicas futuras. Os participantes destacaram o papel do curso na valorização da diversidade corporal e no fortalecimento da autonomia frente às pressões socioculturais. Conclusão: O curso VEM A+ demonstrou aplicabilidade e potencial formativo relevante, favorecendo transformações significativas no modo como os futuros docentes compreendem a imagem corporal. A experiência reafirma a potência da extensão universitária como espaço privilegiado de formação ética, crítica e sensível às demandas subjetivas e sociais da docência em Educação Física. | pt_BR |
| dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | pt_BR |
| dc.language | por | pt_BR |
| dc.publisher | Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro | pt_BR |
| dc.subject | Intervenção | pt_BR |
| dc.subject | Educação | pt_BR |
| dc.subject | Método misto | pt_BR |
| dc.subject | Qualiquantitativo | pt_BR |
| dc.subject | Ensino Superior | pt_BR |
| dc.subject | Intervention | pt_BR |
| dc.subject | Education | pt_BR |
| dc.subject | Education | pt_BR |
| dc.subject | Education | pt_BR |
| dc.subject | Education | pt_BR |
| dc.title | VEM A+: curso de extensão universitária com foco na imagem corporal para graduandos em Educação Física | pt_BR |
| dc.title.alternative | VEM A+: a university extension course focused on body image among Physical Education undergraduates | en |
| dc.type | Tese | pt_BR |
| dc.description.abstractOther | Body image is the mental representation of one’s own body. Sociocultural factors such as media influence, family, peers, and other significant figures play a crucial role in the development of body image. In this context, interventions focused on body image are highly relevant, especially as they enable the possibility of improved perception and relationships individuals have with their own bodies. Some studies indicate that Physical Education teachers are particularly essential in carrying out such interventions. However, for them to intervene effectively in schools on a daily basis, they must first understand the various facets of body image that may also affect their own lives. Aim: To develop and assess the applicability of a university extension course focused on body image for Physical Education undergraduate students at a public university in Rio de Janeiro. Method: This is a mixed- methods study, with a quasi-experimental and longitudinal design. The sample consisted of thirty-three undergraduate students who participated in six in-person sessions, each lasting 120 minutes, totaling 12 hours of intervention. The sessions included audiovisual resources, participatory activities, and discussion circles. Three quantitative instruments, all validated in Brazil, were applied: the Sociocultural Attitudes Towards Appearance Questionnaire-4 (SATAQ-4); the Body Appreciation Scale-2 (BAS-2); and the Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES), administered at pre-test, post-test, and one-month follow-up. Quantitative data were analyzed using paired t-tests and Wilcoxon tests, depending on data normality, along with effect size calculations. In the qualitative phase, fifteen semi-structured interviews were conducted and analyzed using word cloud generation, Descending Hierarchical Classification, and Similarity Analysis through the IRaMuTeQ software, complemented by Bardin’s Content Analysis. Results and Discussion: Quantitative results indicated statistically significant increases in body appreciation and self-esteem, as well as a reduction in the internalization of the athletic body ideal, with partial maintenance of these effects at follow-up. The qualitative analysis revealed meaningful subjective shifts, pointing to a reconfiguration of how participants perceived their own bodies and an expansion of critical awareness regarding aesthetic standards and future pedagogical practices. Participants emphasized the course’s role in valuing body diversity and strengthening autonomy in the face of sociocultural pressures. Conclusion: The VEM A+ course demonstrated relevant applicability and formative potential, fostering significant transformations in how future teachers understand body image. Experience reaffirms the power of university extension as a privileged space for ethical, critical, and socially sensitive teacher education in Physical Education. | en |
| dc.contributor.advisor1 | Morgado, Fabiane Frota da Rocha | - |
| dc.contributor.advisor1ID | https://orcid.org/0000-0002-3969-9029 | pt_BR |
| dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1988074625618984 | pt_BR |
| dc.contributor.referee1 | Morgado, Fabiane Frota da Rocha | - |
| dc.contributor.referee1ID | https://orcid.org/0000-0002-3969-9029 | pt_BR |
| dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1988074625618984 | pt_BR |
| dc.contributor.referee2 | Oliveira, Aldair José de | - |
| dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/7669724967517451 | pt_BR |
| dc.contributor.referee3 | Cupolillo, Amparo Villa | - |
| dc.contributor.referee3ID | https://orcid.org/0000-0003-1856-6005 | pt_BR |
| dc.contributor.referee3Lattes | http://lattes.cnpq.br/5482837394103537 | pt_BR |
| dc.contributor.referee4 | Santos, Wagner dos | - |
| dc.contributor.referee4ID | https://orcid.org/0000-0002-9216-7291 | pt_BR |
| dc.contributor.referee4Lattes | http://lattes.cnpq.br/9611663248753416 | pt_BR |
| dc.contributor.referee5 | Ferreira, Maria Elisa Caputo | - |
| dc.contributor.referee5ID | https://orcid.org/0000-0002-3294-7560 | pt_BR |
| dc.contributor.referee5Lattes | http://lattes.cnpq.br/5946302960721307 | pt_BR |
| dc.creator.ID | https://orcid.org/0000-0003-3443-9137 | pt_BR |
| dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/9614363813891488 | pt_BR |
| dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
| dc.publisher.department | Instituto de Educação | pt_BR |
| dc.publisher.department | Instituto Multidisciplinar de Nova Iguaçu | pt_BR |
| dc.publisher.initials | UFRRJ | pt_BR |
| dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares | pt_BR |
| dc.relation.references | ABOODY, D.; SIEV, J.; DORON, G. Building resilience to body image triggers using brief cognitive training on a mobile application: a randomized controlled trial. Behavior Research and Therapy, [S.L.], v. 134, p. 103723, nov. 2020. http://dx.doi.org/10.1016/j.brat.2020.103723. ADAMS, C. E.; BENITEZ, L.; KINSAUL, J.; MCVAY, M. A.; BARBRY, A.; THIBODEAUX, A.; COPELAND, A. L. Effects of Brief Mindfulness Instructions on Reactions to Body Image Stimuli Among Female Smokers: na experimental study. Nicotine & Tobacco Research, [S.L.], v. 15, n. 2, p. 376-384, set. 2012. http://dx.doi.org/10.1093/ntr/nts133. ALLEVA, J. M.; SHEERAN, P.; WEBB, T. L.; MARTIJN, C.; MILES, E. A Meta-Analytic Review of Stand-Alone Interventions to Improve Body Image. PLoS One, [S.L.], v. 10, n. 9: e0139177, set. 2015. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0139177. ALLEVA, J. M.; MARTIJN, C.; VAN BREUKELEN, G. J.P.; JANSEN, A.; KAROS, K. Expand Your Horizon: a programme that improves body image and reduces self-objectification by training women to focus on body functionality. Body Image, [S.L.], v. 15, p. 81-89, set. 2015. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2015.07.001. ALLEVA, J. M.; PARASKEVA, N.; CRADDOCK, N; DIEDRICHS, P. C. Body appreciation in British men: correlates and variation across sexual orientation. Body Image, [S.L.], v. 27, p. 169-178, 2018. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2018.09.004. ALMEIDA, V. A. R. de.; NEVES, C. M.; CASTRO, M. R. de; SILVA, R. C. P. C. da; QUINTANILHA, A. K. S.; DANTAS, M. da S. V.; MORGADO, F. F. da R. Percepções sobre imagem corporal na formação superior: com a palavra, graduandos de educação física. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 49, e259505, 2023. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349259505 ALMEIDA, V. A. R. de; HUGUENIN, F. M.; MORGADO, F. F. da R. Physical Education and Body Image: interfaces from the National Common Curricular. In: SciELO Preprints, 2023. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints. 5668 ALMENARA, C. A.; JEžEK, S. The Source and Impact of Appearance Teasing: an examination by sex and weight status among early adolescents from the czech republic. Journal Of School Health, [S.L.], v. 85, n. 3, p. 163-170, jan. 2015. http://dx.doi.org/10.1111/josh.12236. AMARAL, A. C. S.; CARVALHO, P. H. B.; FERREIRA, M. E. C. A Cultura do Corpo Perfeito: A Influência Sociocultural na Imagem Corporal. In: FERREIRA, M. E. C.; CASTRO, M. R.; MORGADO, F. F. da R. Imagem Corporal. Reflexões, diretrizes e práticas de pesquisa. 1a ed. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2014. Capitulo 8, pp. 173-186. ANDERSEN, N.; SWAMI, V. Science mapping research on body image: a bibliometric review of publications in body image, 2004-2020. Body Image, [S.L.], v. 38, p. 106-119, set. 2021. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2021.03.015. 117 ARIEL-DONGES, A. H.; GORDON, E. L.; BAUMAN, V.; PERRI, M. G. Does Yoga Help College-Aged Women with Body-Image Dissatisfaction Feel Better About Their Bodies? Sex Roles, [S.L.], v. 80, n. 1-2, p. 41-51, mar. 2018. http://dx.doi.org/10.1007/s11199-018-0917-5. ARROYO, M.; ANSOTEGUI, L.; PEREIRA, E.; LACERDA, F.; VALADOR, N.; SERRANO, L.; ROCANDIO, A.M. Valoración de la composição corporal y de la percepción de la imagen en un grupo de mujeres universitarias del País Vasco. Nutrición Hospitalari, n. 23, p. 366- 372, 2008. AVALOS, L.; TYLKA, T. L.; WOOD-BARCALOW, N. The Body Appreciation Scale: development and psychometric evaluation. Body Image, [S.L.], v. 2, n. 3, p. 285-297, set. 2005. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2005.06. 002. BAILEY, K. A.; GAMMAGE, K. L.; VAN INGEN, C. How do you define body image? Exploring conceptual gaps in understandings of body image at an exercise facility. Body Image, [S.L.], v. 23, p. 69-79, dez. 2017. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2017.08.003. BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Retos, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016. BARNETT, M. D.; SHARP, K. J. Maladaptive perfectionism, body image satisfaction, and disordered eating behaviors among U.S. college women: the mediating role of self-compassion. Personality And Individual Differences, [S.L.], v. 99, p. 225-234, set. 2016. http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2016.05.004. BARRA, J. V.; SILVA, W. R.; MARÔCO, J.; CAMPOS, J. A. D. B. Adaptação transcultural e validação do Questionário de Atitudes Socioculturais em Relação à Aparência-4 (SATAQ-4) aplicado a estudantes universitários. Cadernos de Saúde Pública, v. 35, n. 5, 2019. http://dx.doi.org/10.1590/0102-311X00170218. BARROS, D. D. Body image: discovering one’s self. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, v. 12, n. 2,++ p. 547-54, maio-ago. 2005. BASSETT-GUNTER, R.; MCEWAN, D.; KAMARHIE, A. Physical activity and body image among men and boys: a meta-analysis. Body Image, [S.L.], v. 22, p. 114-128, set. 2017. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2017.06.007. BATISTA, A.; NEVES, C. M.; MEIRELES, J. F. F.; FERREIRA, M. E. C. Dimensão atitudinal da Imagem Corporal e comportamento alimentar em graduandos de Educação Física, Nutrição e Estética da Cidade de Juiz de Fora – MG. Revista da Educação Física/UEM, v. 26, n. 1, p. 69-77, 2015. http://dx.doi.org/10.4025/reveducfis.v26i1.23372. BECKER, C. B.; HILL, K.; GREIF, R.; HAN, H.; STEWART, T. Reducing self- objectification: are dissonance-based methods a possible approach? Journal of Eating Disorders, v. 1, n. 1, mar. 2013. https://doi.org/10.1186/2050-2974-1-10. 118 BENITEZ, A.; SÁNCHEZ, S.; BERMEJO, M. L.; FRANCO-REYNOLDS, L.; GARCÍA- HERRAIZ, M. A.; CUBERO, J. Analysis of the Risk of Suffering Eating Disorders in young student university of Extremadura (Spain). Enfermería Global, [S.L.], v. 18, n. 2, p. 124-143, fev. 2019. http://dx.doi.org/10.6018/eglobal.18.2. 313421. BODEGA, P.; COS-GANDOY, A. de; FERNÁNDEZ-ALVIRA, J. M; FERNÁNDEZ- JIMÉNEZ, R.; A MORENO, L.; SANTOS-BENEIT, G. Body image and dietary habits in adolescents: a systematic review. Nutrition Reviews, [S.L.], v. 82, n. 1, p. 104-127, maio 2023. http://dx.doi.org/10.1093/nutrit/nuad044. Brasil. Decreto no 19.851, de 11 de abril de 1931. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 abr. 1931. Brasil. Decreto no 6.283, de 25 de janeiro de 1934. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 jan. 1934. BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, 2018. CARVALHO, P. H. B.; CASTRO, M. R.; FERREIRA, M. E. C. Imagem Corporal e Vida Adulta. In: FERREIRA, M. E. C.; CASTRO, M. R.; MORGADO, F. F. da R. Imagem Corporal. Reflexões, diretrizes e práticas de pesquisa. 1a ed. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2014. Capítulo 4, pp. 87-114. CASH, T. F. The influence of sociocultural factors on body image: searching for constructs. Clinical Psychology: Science and Practice, [S.L.], v. 12, n. 4, p. 438-442, 2005. http://dx.doi.org/10.1093/clipsy.bpi055. CASH, T. F. Cognitive-Behavioral Perspectives on Body Image. Encyclopedia Of Body Image And Human Appearance, [S.L.], p. 334-342, 2012. http://dx.doi.org/10.1016/b978-0-12-384925-0.00054-7. CASH, T. F., SMOLAK, L. Body Image: A handbook of science, practice, and prevention. 2. ed. New York, NY: The Guilford Press., 2011. CASTILLO, I.; SOLANO, S.; SEPULVEDA, A. R. A controlled study of an integrated prevention program for improving disordered eating and body image among Mexican university students: A 3-month follow-up. European Eating Disorders Review, [S.L.], v. 27, n. 5, p. 541-556, 17 abr. 2019. http://dx.doi.org/10.1002/erv.2674. CEREA, S.; GHISI, M.; BOTTESI, G.; MANOLI, T.; CARRARO, E.; DORON, G. Cognitive Behavioral Training Using a Mobile Application Reduces Body Image-Related Symptoms in High-Risk Female University Students: a randomized controlled study. Behavior Therapy, [S.L.], v. 52, n. 1, p. 170-182, jan. 2021. http://dx.doi.org/10.1016/j.beth.2020.04.002. CHAN, J.; CRADDOCK, N.; SWAMI, V. Resistance and empowerment against racism: a preregistered study of associations with body appreciation and body acceptance by others in racialised minority adults in the United Kingdom. Body Image, [S.L.], v. 46, p. 1-8, set. 2023. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2023.04.010. 119 CHANG, H. J. (Julie); SUTTIKUN, C. The Examination of Psychological Factors and Social Norms Affecting Body Satisfaction and Self‐Esteem for College Students. Family And Consumer Sciences Research Journal, [S.L.], v. 45, n. 4, p. 422-437, jun. 2017. http://dx.doi.org/10.1111/fcsr.12220. CHIN, Y. S.; APPUKUTTY, M.; KAGAWA, M.; GAN, W. Y.; WONG, J. E.; POH, B. K.; SHARIFF, Z. M.; TAIB, M. N. M. Comparison of Factors Associated with Disordered Eating between Male and Female Malaysian University Students. Nutrients, [S.L.], v. 12, n. 2, p. 318, jan. 2020. http://dx.doi.org/10.3390/nu12020318. DAY, S.; BUSSEY, K.; TROMPETER, N.; MITCHISON, D. The Impact of Teasing and Bullying Victimization on Disordered Eating and Body Image Disturbance Among Adolescents: a systematic review. Trauma, Violence, & Abuse, [S.L.], v. 23, n. 3, p. 985- 1006, jan. 2021. http://dx.doi.org/10.1177/1524838020985534. DEUS, Sandra de. Extensão universitária : trajetórias e desafios. Santa Maria, RS: Ed. PRE- UFSM, 2020. DÍAZ-FERRER, S; RODRÍGUEZ-RUIZ, S.; ORTEGA-ROLDÁN, B.; MATA-MARTÍN, J. L.; FERNÁNDEZ-SANTAELLA, M. C. Psychophysiological Changes during Pure vs Guided Mirror Exposure Therapies in Women with High Body Dissatisfaction: what are they learning about their bodies?. European Eating Disorders Review, [S.L.], v. 25, n. 6, p. 562-569, set. 2017. http://dx.doi.org/10.1002/erv.2546. DONDZILO, L.; RIEGER, E.; SHAO, R.; BELL, J. The effectiveness of touchscreen-based attentional bias modification to thin body stimuli on state rumination. Cognition And Emotion, [S.L.], v. 34, n. 5, p. 1052-1058, jan. 2020. http://dx.doi.org/10.1080/02699931.2020.1718616. DUTRA, H. S.; REIS, V. N. dos. Desenhos de estudos experimentais e quase-experimentais: definições e desafios na pesquisa em enfermagem. Revista de Enfermagem UFPE Online, Recife, v. 10, n. 6, p. 2230-2241, jun. 2016. https://doi.org/10.5205/reuol.9199-80250-1- SM1006201639. ERIKSON, E. H. O ciclo de vida completo. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1998. FERREIRA, M. E. C.; CASTRO, M. R.; MORGADO, F. F. R. Imagem corporal: Reflexões, diretrizes e práticas de pesquisa. Juiz de Fora, MG: Editora UFJF, 2014. FIAZ, F. A.; NADEEM, M. A.; ZAFAR, M. U. Impact of Social Media on Body Imaging and Eating Disorders among Youth in Islamabad. Global Sociological Review, [S.L.], p. 282-292, jun. 2023. http://dx.doi.org/10.31703/gsr.2023(viii-ii).29. FONSECA, Y. S.; MANGANELLI, L. A. G.; BORGES, G. F.; ALVES, C. O.; BARBOSA, G. de A.; CORREIA, A. P.; MASCARENHAS, A. G. Ação extensionista de promoção da saúde de estudantes universitários. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, [S.L.], v. 17, n. 35, p. 81-95, abr. 2020. http://dx.doi.org/10.5007/1807-0221.2020v17n35p81. 120 FONTELES, M. J.; SIMÕES, M. G.; FARIAS, S. H.; FONTELLES, R. G. S. Metodologia da pesquisa científica: diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. Revista Brasileira de Clínica e Terapêutica, v. 35, n. 2, p. 121-130, 2009. FORPROEX. I Encontro de Pró-reitores de extensão das universidades públicas brasileiras. 1987. Brasília. FORTES, L. S.; KAKESHITA, I. S.; FILGUEIRAS, J. F.; PASIAN, S. R.; ALMEIDA, S. S.; FERREIRA, M. E. C. Imagem Corporal e Infância. In: FERREIRA, M. E. C.; CASTRO, M. R.; MORGADO, F. F. da R. Imagem Corporal. Reflexões, diretrizes e práticas de pesquisa. 1a ed. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2014. Capítulo 2, pp. 49-66. FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967. FREIRE, P. Pedagogia do oprimido, 17a edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. FULLER-TYSZKIEWICZ, M. Body image states in everyday life: evidence from ecological momentary assessment methodology. Body Image, [S.L.], v. 31, p. 245-272, dez. 2019. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2019.02.010. GAFFNEY, H.; TTOFI, M. M.; FARRINGTON, D. P. Evaluating the effectiveness of school- bullying prevention programs: an updated meta-analytical review. Aggression And Violent Behavior, [S.L.], v. 45, p. 111-133, mar. 2019. http://dx.doi.org/10.1016/j.avb.2018.07.001. GARBETT, K. M.; LEWIS-SMITH, H.; CHAUDHRY, A.; SHROFF, H.; DHILLON, M.; WHITE, P.; DIEDRICHS, P. C. Acceptability and preliminary efficacy of a school-based body image intervention in urban India: a pilot randomised controlled trial. Body Image, [S.L.], v. 37, p. 282-290, jun. 2021. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2021.02.011. GATTARIO, K. H.; FRISÉN, A. From negative to positive body image: men’s and women’s journeys from early adolescence to emerging adulthood. Body Image, [S.L.], v. 28, p. 53-65, mar. 2019. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2018.12.002. GLASHOUWER, K. A.; TIMMERMAN, J.; JONG, P. J. de. A personalized approach- avoidance modification intervention to reduce negative body image. A placebo-controlled pilot study. Journal Of Behavior Therapy And Experimental Psychiatry, [S.L.], v. 68, p. 101544, set. 2020. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbtep.2019.101544. GORDON, C. S.; RODGERS, R. F.; SLATER, A. E.; MCLEAN, S. A.; JARMAN, H. K.; PAXTON, S. J. A cluster randomized controlled trial of the SoMe social media literacy body image and wellbeing program for adolescent boys and girls: study protocol. Body Image, [S.L.], v. 33, p. 27-37, jun. 2020. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2020.02.003. GREIF, R.; BECKER, C. B.; HILDEBRANDT, T. Reducing eating disorder risk factors: a pilot effectiveness trial of a train-the-trainer approach to dissemination and implementation. International Journal Of Eating Disorders, [S.L.], v. 48, n. 8, p. 1122-1131, ago. 2015. http://dx.doi.org/10.1002/eat.22442. 121 GUEST, E.; COSTA, B.; WILLIAMSON, H.; MEYRICK, J.; HALLIWELL, E.; HARCOURT, D. The effectiveness of interventions aiming to promote positive body image in adults: a systematic review. Body Image, [S.L.], v. 30, p. 10-25, set. 2019. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2019.04.002. GUEST, E.; ZUCCHELLI, F.; COSTA, B.; BHATIA, R.; HALLIWELL, E.; HARCOURT, D. A systematic review of interventions aiming to promote positive body image in children and adolescents. Body Image, [S.L.], v. 42, p. 58-74, set. 2022. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2022.04.009. HALLIWELL, E.; JARMAN, H.; MCNAMARA, A.; RISDON, H.; JANKOWSKI, G. Dissemination of evidence-based body image interventions: a pilot study into the effectiveness of using undergraduate students as interventionists in secondary schools. Body Image, [S.L.], v. 14, p. 1-4, jun. 2015. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2015.02.002. HARRIGER, J. A.; THOMPSON, J. K.; TIGGEMANN, M. TikTok, TikTok, the time is now: future directions in social media and body image. Body Image, [S.L.], v. 44, p. 222-226, mar. 2023. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2023.01.005. HELFERT, S.; WARSCHBURGER, P. A prospective study on the impact of peer and parental pressure on body dissatisfaction in adolescent girls and boys. Body Image, [S.L.], v. 8, n. 2, p. 101-109, mar. 2011. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2011.01.004. HENRY, R. N.; ANSHEL, M. H.; MICHAEL, T. Effects of aerobic and circuit training on fitness and body image among women. Journal of sport Behavior, v. 29, n. 4, p. 281, 2006. HOWARD, L. M.; ROMANO, K. A.; HERON, K. E. Prospective changes in disordered eating and body dissatisfaction across women's first year of college: the relative contributions of sociocultural and college adjustment risk factors. Eating Behaviors, [S.L.], v. 36, p. 101357, jan. 2020. http://dx.doi.org/10.1016/j.eatbeh.2019.101357. HUDSON, T. A.; AMARAL, A. C. S.; STICE, E.; GAU, J.; FERREIRA, M. E. C. Dissonance- based eating disorder prevention among Brazilian young women: a randomized efficacy trial of the body project. Body Image, [S.L.], v. 38, p. 1-9, set. 2021. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2021.03.008. HUGHES, E. K.; MUNDY, L. K.; ROMANIUK, H.; SAWYER, S. M.; WAKE, M.; WILLIAMS, J.; OLDS, T.; ALLEN, N. B.; PATTON, G. C. Body Image Dissatisfaction and the Adrenarchal Transition. Journal Of Adolescent Health, [S.L.], v. 63, n. 5, p. 621-627, nov. 2018. http://dx.doi.org/10.1016/j.jadohealth.2018.05.025. HUGUENIN, F. M.; ALMEIDA, V. A. R. de; RODRIGUES, M. V. F.; FERREIRA, M. E. C.; MORGADO, F. F. da R. Body image of university students: a systematic review of the characteristics of interventions. Psicologia: Reflexão e crítica, 37(1):22, 2024. http://dx.doi.org/10.1186/s41155-024-00307-0. HUTZ, C. S.; ZANON, C. Revisão da adaptação, validação e normatização da escala de autoestima de Rosenberg. Avaliação Psicológica: Interamerican Journal of Psychological Assessment, v. 10, n. 1, p. 41-49, 2011. 122 JERÓNIMO, F.; CARRAÇA, E. Effects of fitspiration content on body image: a systematic review. Eating And Weight Disorders - Studies On Anorexia, Bulimia And Obesity, [S.L.], v. 27, n. 8, p. 3017-3035, nov. 2022. http://dx.doi.org/10.1007/s40519-022-01505-4. JUNQUEIRA, A. C. P.; LAUS, M. F.; ALMEIDA, S. S.; COSTA, T. M. B.; TODD, J.; SWAMI, V. Translation and validation of a Brazilian Portuguese version of the Body Appreciation Scale-2 in Brazilian adults. Body Image, [S.L.], v. 31, p. 160-170, dez. 2019. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2019.10.002. KHAZIR, Z.; DEHDARI, T.; MAJDABAD, M. M.; TEHRANI, S. P. Psychological Aspects of Cosmetic Surgery Among Females: A Media Literacy Training Intervention. Global Journal of Health Science, v. 8, n. 2, 1 jun. 2015. http://dx.doi.org/10.5539/gjhs.v8n2p35. LANDOR, A. M.; WINTER, V. L. R.; THURSTON, I. B.; CHAN, J.; CRADDOCK, N.; LADD, B. A.; TYLKA, T. L.; SWAMI, V.; WATSON, L. B.; CHOUKAS-BRADLEY, S. The Sociostructural-Intersectional Body Image (SIBI) framework: understanding the impact of white supremacy in body image research and practice. Body Image, [S.L.], v. 48, p. 101674, mar. 2024. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2023.101674. LE BRETON, D. A sociologia do corpo. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012. LEE, T.; CHIANG, C.; CHU, C. Body image promotion program with a creative movement approach for female college students in Taiwan. Mental Health & Prevention, [S.L.], v. 13, p. 107-112, mar. 2019. http://dx.doi.org/10.1016/j.mhp.2019.01.004. LI, W.; RUKAVINA, P.; WRIGHT, P. Coping Against Weight-Related Teasing among Adolescents Perceived to be Overweight or Obese in Urban Physical Education. Journal Of Teaching In Physical Education, [S.L.], v. 31, n. 2, p. 182-199, abr. 2012. http://dx.doi.org/10.1123/jtpe.31.2.182. LIMA, M. A. G.; NEVES, R.; SÁ, S.; PIMENTA, C. Atitude frente à dor em trabalhadores de atividades ocupacionais distintas: uma aproximação da psicologia cognitivo-comportamental. Ciência & Saúde Coletiva, n. 10, p. 163-173, 2005. LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2013. MAHON, C.; SEEKIS, V. Systematic Review of Digital Interventions for Adolescent and Young Adult Women’s Body Image. Frontiers in Global Women’s Health, v. 3, mar. 2022. http://dx.doi.org/10.3389/fgwh.2022.832805. Manifesto de Córdoba de 1918. Disponível em: < https://www.unc.edu.ar/sobre-la- unc/manifiesto-liminar> Acesso em: 7 jan. 2024. MARASHI, M.; LUCIBELLO, K. M.; SABISTON, C. M. The female athletic ideal — Friend or foe? Fit, thin, and athletic body ideals and their associations with women’s body image. Body Image, [S.L.], v. 48, p. 101672, mar. 2024. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2023.101672. 123 MARQUIS, M; TALBOT, A.; SABOURIN, A.; RIOPEL, C. Exploring the environmental, personal and behavioural factors as determinants for university students’ food behaviour. International Journal Of Consumer Studies, [S.L.], v. 43, n. 1, p. 113-122, nov. 2018. http://dx.doi.org/10.1111/ijcs.12490. MCCOMB, S. E.; MILLS, J. S. A systematic review on the effects of media disclaimers on young women’s body image and mood. Body Image, [S.L.], v. 32, p. 34-52, mar. 2020. Elsevier BV. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2019.10.010. MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro moura. 5. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2018. MIRANDA, V. P. N.; FILGUEIRAS, J. F.; NEVES, C. M.; TEIXEIRA, P. C.; FERREIRA, M. E. C. Insatisfação corporal em universitários de diferentes áreas de conhecimento. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, [S.L.], v. 61, n. 1, p. 25-32, 2012. http://dx.doi.org/10.1590/s0047-20852012000100006. MIRANDA, V. P. N.; NEVES, C. M.; AMARAL, A. C. S.; FERREIRA, M. E. C. Imagem Corporal e Adolescência. In: FERREIRA, M. E. C.; CASTRO, M. R.; MORGADO, F. F. da R. Imagem Corporal. Reflexões, diretrizes e práticas de pesquisa. 1a ed. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2014. Capítulo 3, pp. 67-86. MOORE, J. B.; MITCHELL, N. G.; BIBEAU, W. S.; BARTHOLOMEW, J. B. Effects of a 12-Week Resistance Exercise Program on Physical Self-Perceptions in College Students. Research Quarterly For Exercise And Sport, [S.L.], v. 82, n. 2, p. 291-301, jun. 2011. http://dx.doi.org/10.1080/02701367.2011.10599757. MOREIRA, J. de O.; SILVA, J. M. da. Perspectives of body image and aging among professors of a brazilian university. Salud & Sociedad: investigaciones en psicologia de la salud y psicologia social, v. 4, n. 2, p. 136-144, 2013. MUNNÉ, Frederic. Las teorías de la complexidad y sus implicaciones en las ciencias del comportamiento. Interamerican Journal of Psychology, v. 29, n. 1, p. 1-12, 1995. NEVES, A. N.; HIRATA, K. M.; TAVARES, M. da C. G. C. F. Imagem corporal, trauma e resiliência: reflexões sobre o papel do professor de educação física. Psicologia Escolar e Educacional, [S.L.], v. 19, n. 1, p. 97-104, abr. 2015. http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0191805. NICHOLS, T. E.; DAMIANO, S. R.; GREGG, K.; WERTHEIM, E. H.; PAXTON, S. J. Psychological predictors of body image attitudes and concerns in young children. Body Image, [S.L.], v. 27, p. 10-20, dez. 2018. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2018.08.005. NOGUEIRA, M. das D. P. A extensão universitária no Brasil: fundamentos, tendências e desafios. 2019. 271 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019. 124 NOWICKI, G. P.; MARCHWINSKI, B. R.; O’FLYNN, J. L.; GRIFFTHS, S.; RODGERS, R. F. Body image and associated factors among sexual minority men: a systematic review. Body Image, [S.L.], v. 43, p. 154-169, dez. 2022. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2022.08.006. ONG, W. Y.; SÜNDERMANN, O. Efficacy of the Mental Health App “Intellect” to Improve Body Image and Self-compassion in Young Adults: A Randomized Controlled Trial With a 4- Week Follow-up. JMIR mHealth and uHealth, v. 10, n. 11, p. e41800, nov. 2022. http://dx.doi.org/10.2196/41800 PAXTON, S.J.; DAMIANO, S.R.. The Development of Body Image and Weight Bias in Childhood. Advances In Child Development And Behavior, [S.L.], p. 269-298, 2017. http://dx.doi.org/10.1016/bs.acdb.2016.10.006. PAXTON, S. J.; MCLEAN, S. A.; RODGERS, R. F. “My critical filter buffers your app filter”: social media literacy as a protective factor for body image. Body Image, [S.L.], v. 40, p. 158- 164, mar. 2022. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2021.12.009. PHILIPPI, S. T.; LEME, A. C. B. Weight-Teasing: Does Body Dissatisfaction Mediate Weight- Control Behaviors of Brazilian Adolescent Girls from Low-Income Communities? Cadernos de Saúde Pública, vol. 34, no 6, 21 jun. 2018. https://doi.org/10.1590/0102-311x00029817. R DEVELOPMENT CORE TEAM. R: A language for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria, 2021. Disponível em: https://www.rproject.org/. Acesso em: 3 maio 2025. RATINAUD, P. IRAMUTEQ: Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires [programa de computador]. 2009. Disponível em: http://www.iramuteq.org. Acesso em: 3 maio 2025. RATO, R.; ALVES, M. J. Somatic Education and the Undergraduate Dance Student’s Body Image: a qualitative study. Cadernos de Educação Tecnologia e Sociedade, [S.L.], v. 13, n. 3, p. 319, set. 2020. http://dx.doi.org/10.14571/brajets.v13.n3. ROCHA, R. M. G. Extensão Universitária: Comunicação ou Domesticação. Educação em Debate, Fort. 6/7 (2/1): jul/dez. 1983 jan/jun 1984. RODGERS, R. F.; SLATER, A.; GORDON, C. S.; MCLEAN, S. A.; JARMAN, H. K.; PAXTON, S. J. A Biopsychosocial Model of Social Media Use and Body Image Concerns, Disordered Eating, and Muscle-Building Behaviors among Adolescent Girls and Boys. Journal Of Youth And Adolescence, [S.L.], v. 49, n. 2, p. 399-409, 6 jan. 2020. http://dx.doi.org/10.1007/s10964-019-01190-0. RODGERS, R. F.; ROUSSEAU, A. Social media and body image: modulating effects of social identities and user characteristics. Body Image, [S.L.], v. 41, p. 284-291, jun. 2022. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2022.02.009. 125 RUSSELL-MAYHEW, S.; IRELAND, A.; PEAT, G. The Impact of Professional Development About Weight-Related Issues for Pre-Service Teachers: A Pilot Study. Alberta Journal of Educational Research, v. 58, n. 3, p. 314–329, 2012. https://doi.org/10.11575/ajer.v58i3.55625 SANTOS, B. de S. Um discurso sobre as ciências na transição para uma ciência pós-moderna. Estudos avançados, [S.L.], v. 2, n. 2, p. 46-71, 1988. SCHAEFER, L. M.; HARRIGER, J. A.; HEINBERG, L. J.; SODERBERG, T.; THOMPSON, J. K. Development and validation of the sociocultural attitudes towards appearance questionnaire‐4‐revised (SATAQ‐4R). International Journal Of Eating Disorders, [S.L.], v. 50, n. 2, p. 104-117, 19 ago. 2016. http://dx.doi.org/10.1002/eat.22590. SCHILDER, P. A imagem do corpo: As energias construtivas da psique. São Paulo: Martins Fontes, 1980. SCHLÜTER, C.; KRAAG, G.; SCHMIDT, J. Body Shaming: an exploratory study on its definition and classification. International Journal of Bullying Prevention, [S.L.], v. 5, n. 1, p. 26-37, nov. 2021. http://dx.doi.org/10.1007/s42380-021-00109-3. SILVA, R. C. P. C. D.; AMARAL, A. C. S.; QUINTANILHA, A. K. S.; ALMEIDA, V. A. R. D.; RODRIGUES, M. V. F.; OLIVEIRA, A. J.; MORGADO, F. F. D. R.. Cross-cultural adaptation of body image assessment instruments for university students: a systematic review. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 34, p. 11, set. 2021. https://doi.org/10.1186/s41155-021-00177-w SILVA, A. F. de S.; JAPUR, C. C.; PENAFORTE, F. R. de O. Repercussions of Social Networks on Their Users’ Body Image: Integrative Review. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 36, 2020. https://dx.doi.org/10.1590/0102.3772e36510. SÍVERES, Luiz. A Extensão universitária como um princípio de aprendizagem. Brasília: Liber Livro, 2013. SOUSA, Ana Luiza Lima. A história da extensão universitária. Alínea Editora, 2010. SUNDGOT-BORGEN, C.; SUNDGOT-BORGEN, J.; BRATLSND-SANDA, S.; KOLLE, E.; TORSTVEIT, M. K.; SVANTORP, K. M. E.; MATHISEN, T. F. Body appreciation and body appearance pressure in Norwegian university students comparing exercise science students and other students. BMC Public Health, v. 21, n. 1, mar. 2021. https://doi.org/10.1186/s12889-021-10550-0. SWAMI, V.; CAMPANA, A. N. N. B.; FERREIRA, L.; BARRETT, S.; HARRIS, A. S.; TAVARES, M. da C. G. C. F. The Acceptance of Cosmetic Surgery Scale: Initial examination of its factor structure and correlates among Brazilian adults. Body Image, fev. 2011. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2011.01.001. TAMPLIN, N. C.; MCLEAN, S. A.; PAXTON, S. J. Social media literacy protects against the negative impact of exposure to appearance ideal social media images in young adult women but not men. Body Image, [S.L.], v. 26, p. 29-37, set. 2018. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2018.05.003. 126 TATANGELO, G.; MCCABE, M.; MELLOR, D.; MEALEY, A. A systematic review of body dissatisfaction and sociocultural messages related to the body among preschool children. Body Image, [S.L.], v. 18, p. 86-95, set. 2016. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2016.06.003. TATANGELO, G. L; A RICCIARDELLI, L. Children’s body image and social comparisons with peers and the media. Journal Of Health Psychology, [S.L.], v. 22, n. 6, p. 776-787, 25 nov. 2015. http://dx.doi.org/10.1177/1359105315615409. TAVARES, Maria da Consolação Gomes Cunha Fernandes. Imagem corporal: conceito e desenvolvimento. Barueri: Manole, 2003. TAVARES, Maria da Consolação Gomes Cunha Fernandes. O dinamismo da imagem corporal. São Paulo: Phorte, 2007. TIGGEMANN, M.; ZACCARDO, M. “Exercise to be fit, not skinny”: the effect of fitspiration imagery on women's body image. Body Image, [S.L.], v. 15, p. 61-67, set. 2015. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2015.06.003. TOOLE, A. M.; CRAIGHEAD, L. W. Brief self-compassion meditation training for body image distress in young adult women. Body Image, [S.L.], v. 19, p. 104-112, dez. 2016. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2016.09.001. TYLKA, T. L.; WOOD-BARCALOW, N. L. What is and what is not positive body image? Conceptual foundations and construct definition. Body Image, [S.L.], v. 14, p. 118-129, jun. 2015. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2015.04.001. VAREA, V.; PANG, B. Using visual methodologies to understand pre-service Health and Physical Education teachers’ subjectivities of bodies. Sport, Education And Society, [S.L.], v. 23, n. 5, p. 394-406, set. 2016. http://dx.doi.org/10.1080/13573322.2016.1228625. WADE, N. J. Beyond body experiences: phantom limbs, pain and the locus of sensation. Cortex, [S.L.], v. 45, n. 2, p. 243-255, fev. 2009. http://dx.doi.org/10.1016/j.cortex.2007.06.006. WADE, T; GEORGE, W. M.; ATKINSON, M. A randomized controlled trial of brief interventions for body dissatisfaction. Journal Of Consulting And Clinical Psychology, [S.L.], v. 77, n. 5, p. 845-854, out. 2009. http://dx.doi.org/10.1037/a0016879. WILLIAMSON, H.; ANTONELLI, P.; BRINGSÉN, Å.; DAVIES, G.; DÈTTORE, D.; HARCOURT, D.; HEDIN, G.; JURGUTIS, A.; STEPUKONIS, F.; TURAL, Ü. Supporting patients with body dissatisfaction: a survey of the experiences and training needs of european multi-disciplinary healthcare professionals. Nursingplus Open, [S.L.], v. 4, p. 8-13, 2018. http://dx.doi.org/10.1016/j.npls.2018.05.001. YAGER, Z.; DIEDRICHS, P. C.; RICCIARDELLI, L. A.; HALLIWELL, E. What works in secondary schools? A systematic review of classroom-based body image programs. Body Image, [S.L.], v. 10, n. 3, p. 271-281, jun. 2013. http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2013.04.001. 127 YAGER, Z.; O'DEA, J. A controlled intervention to promote a healthy body image, reduce eating disorder risk and prevent excessive exercise among trainee health education and physical education teachers. Health Education Research, [S.L.], v. 25, n. 5, p. 841-852, 23 jul. 2010. http://dx.doi.org/10.1093/her/cyq036. | pt_BR |
| dc.subject.cnpq | Educação | pt_BR |
| dc.subject.cnpq | Educação | pt_BR |
| Appears in Collections: | Doutorado em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares | |
Se for cadastrado no RIMA, poderá receber informações por email.
Se ainda não tem uma conta, cadastre-se aqui!
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| FELIPE MACHADO HUGUENIN.pdf | 5.69 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
