Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rima.ufrrj.br/jspui/handle/20.500.14407/12573
Tipo do documento: | Dissertação |
Title: | Percepção socioambiental por meio de mapa mental: um estudo com os alunos do Instituto Federal do Espírito Santo - Campus de Alegre |
Other Titles: | Socio-environmental perception through a mental map: a research study involving students from the Federal Institute of Espírito Santo, located in Alegre-ES |
Authors: | Nascimento, Vanair Curti do |
Orientador(a): | Soares, Ana Maria Dantas |
Primeiro membro da banca: | Soares, Ana Maria Dantas |
Segundo membro da banca: | Pinto, Benjamin Carvalho Teixeira |
Terceiro membro da banca: | Barbe, Tatiane da Costa |
Keywords: | Conduta Socioambiental;Educação Ambiental;Educação Profissional;Sustentabilidade;Socio-environmental Behavior;Environmental Education;Professional Education;Sustainability |
Área(s) do CNPq: | Educação |
Idioma: | por |
Issue Date: | 19-Nov-2020 |
Publisher: | Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro |
Sigla da instituição: | UFRRJ |
Departamento: | Instituto de Agronomia |
Programa: | Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola |
Citation: | NASCIMENTO, Vanair Curti. Percepção socioambiental por meio de mapa mental: um estudo com os alunos do Instituto Federal do Espírito Santo - Campus de Alegre. 2020. 97 f. Dissertação (Mestrado em Educação Agrícola) - Instituto de Agronomia, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, RJ. 2020. |
Abstract: | Este trabalho teve como objetivo estudar a percepção socioambiental que os alunos do terceiro ano do Curso Técnico em Agropecuária do Instituto Federal do Espírito Santo - Ifes – Campus de Alegre atribuem a instituição e todos os seus espaços de vivências. A pesquisa, predominantemente qualitativa, foi realizada em 2020 junto a 94 alunos. Para apreender a representação e a percepção socioambiental dos respondentes, foram utilizadas três técnicas: indagação direta, mapa mental e técnica da associação livre de palavras (TALP). Inicialmente, buscou-se apresentar reflexões acerca da importância da Educação Ambiental e do seu papel na formação de cidadãos críticos e conscientes acerca das questões ambientais. Nos resultados os alunos destacaram o incômodo com o desperdício alimentar e a geração de resíduos sólidos, fatos representados na maioria dos questionamentos de forma explícita ou implícita. Os alunos reconhecem a corresponsabilidade para a preservação socioambiental, bem como os trabalhos realizados pela instituição no âmbito da preservação. Conclui-se que esta responsabilidade e compromisso não podem se ausentar do contexto da sala de aula, e a figura do professor torna-se importante para proporcionar, de forma integrada, dinâmica e participativa o discurso socioambiental aliado a uma prática sustentável e responsável, que venha garantir maior consciência e responsabilidade na conduta de todos. Essas condutas são importantes para as mudanças que o mundo precisa, e os estudantes, como cidadãos que integram esta sociedade podem contribuir favoravelmente. |
Abstract: | This master’s thesis aims at understanding the socioenvironmental perception regarding third-year students of the Technical Course on Agriculture and Cattle Raising, offered by the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes), located in Alegre, a city from the state of Espírito Santo-ES, Brazil. We wanted to build a broader perspective on how their perception apprehends the aforementioned institution as well as its living spaces. We conducted a research questionnaire in 2020 with 94 students. In an attempt to capture the respondents’ representation and socio-environmental perception, we applied three techniques: direct inquiry, mental map and technique of free word association (TFWA). Initially, we sought to present reflections on the importance of Environmental Education and its roles in the formation of critical and conscious citizens concerning environmental issues. In the results, students highlighted the discomfort with food waste along with the generation of solid waste. Such viewpoints had been represented in most of the inquiries in an explicit or implicit way. Students recognize their co-responsibility for socio-environmental preservation, as well as Ifes’s institutional actions considering environmental preservation. In conclusion, this responsibility and commitment cannot be absent from the teaching context, while the teacher’s role becomes vital to build, in an integrated, dynamic and participative way, the sustainable and responsible socio-environmental discourse, which will ensure greater awareness and responsibility when it comes to life in society. Environmental awareness is crucial for the changes the world needs, and students, as citizens who are part of our society, could contribute favorably to such cause. |
URI: | https://rima.ufrrj.br/jspui/handle/20.500.14407/12573 |
Appears in Collections: | Mestrado em Educação Agrícola |
Se for cadastrado no RIMA, poderá receber informações por email.
Se ainda não tem uma conta, cadastre-se aqui!
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2020 - Vanair Curti do Nascimento.Pdf | 2.81 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.