Please use this identifier to cite or link to this item: https://rima.ufrrj.br/jspui/handle/20.500.14407/15066
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDantas, Caroline Maia do Carmo Vianna
dc.date.accessioned2023-12-22T03:10:06Z-
dc.date.available2023-12-22T03:10:06Z-
dc.date.issued2021-07-15
dc.identifier.citationDANTAS, Caroline Maia do Carmo Vianna. Proposta de design de serviços em organização pública com produção industrial gráfica. 2021. 116 f.. Dissertação( Mestrado Profissional em Gestão e Estratégia) - Instituto de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2021.por
dc.identifier.urihttps://rima.ufrrj.br/jspui/handle/20.500.14407/15066-
dc.description.abstractA pesquisa aplica o design de serviços em organização pública com produção industrial gráfica, coletando dados documentais oriundos dos registros de produção do quinquênio de 2015 a 2019 e dados advindos de questionários anônimos submetidos aos respectivos usuários, colhendo suas percepções sobre sua experiência de usuário dos serviços. A fundamenta-se na literatura sobre inovação em serviços centrada no usuário e sobre o design de serviços para, consecutivamente, coletar, tratar e processar os dados colhidos aplicando ferramentas como as proto-personas, a jornada do usuário e o blueprint de serviços para ao fim propor soluções aplicadas que, empáticas às necessidades vigentes dos usuários, desenvolveriam a entrega de serviçospor
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpor
dc.formatapplication/pdf*
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal Rural do Rio de Janeiropor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectDesign de Serviçospor
dc.subjectInovação em serviçospor
dc.subjectInovação centrada no usuáriopor
dc.subjectExperiência do usuáriopor
dc.subjectProto-personaspor
dc.subjectJornada do usuáriopor
dc.subjectBlueprint de serviçospor
dc.subjectOrganização públicapor
dc.subjectGestão públicapor
dc.subjectService designeng
dc.subjectService Innovationeng
dc.subjectUser-centric innovationeng
dc.subjectUser experienceeng
dc.subjectProto-personaseng
dc.subjectUser journeyeng
dc.subjectServices blueprinteng
dc.subjectPublic organizationeng
dc.subjectPublic managementeng
dc.titleProposta de design de serviços em organização pública com produção industrial gráficapor
dc.title.alternativeService design proposal in public organization with graphic industrial productioneng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.abstractOtherThis paper is about service design applied to brazillian public organization with industrial production, collecting and processing data from the 2015-2019 production dataset and their user’s perceptions collected by anonymous questionnaires about service user experience. The research is based on user-centered service innovation and on service design literature, applying tools such as proto-personas, user journey and service blueprint to propose applied solutions that develops the service by an empathetic view to the current needs of the service usereng
dc.contributor.advisor1Renault, Thiago Borges
dc.contributor.advisor1ID086.890.197-07por
dc.contributor.advisor1IDhttps://orcid.org/0000-0001-7523-2437por
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3066311100730283por
dc.contributor.referee1Renault, Thiago Borges
dc.contributor.referee1ID086.890.197-07por
dc.contributor.referee1IDhttps://orcid.org/0000-0001-7523-2437por
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3066311100730283por
dc.contributor.referee2Amaral, Marcelo Gonçalves do
dc.contributor.referee2ID024.099.387-01por
dc.contributor.referee2IDhttps://orcid.org/0000-0002-8607-3520por
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/5516755786380532por
dc.contributor.referee3Ramos Filho, Américo da Costa
dc.contributor.referee3ID804.962.297-53por
dc.contributor.referee3IDhttps://orcid.org/0000-0003-4643-9767por
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/3305607479621540por
dc.creator.ID127.677.067-75por
dc.creator.IDhttps://orcid.org/0000-0002-9834-4834por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1838830519190372por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentInstituto de Ciências Sociais Aplicadaspor
dc.publisher.initialsUFRRJpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Gestão e Estratégiapor
dc.relation.referencesALMEIDA, Milene Félix. Dinâmica das interações na inovação em serviços centrada no usuário à luz da estratégia como prática. 2018. BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011. BARRAS, Richard. Towards a theory of innovation in services. Research policy, v. 15, n. 4, p. 161-173, 1986. BROWN, Tim. Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Alta Books Editora, 2018. BRAMBILLA, Flávio Régio; DAMACENA, Cláudio. Lógica Dominante do serviço em marketing: estudo dos conceitos e premissas aplicados à educação superior privada na perspectiva docente. Revista Brasileira de Marketing, v. 10, n. 3, p. 151-176, 2011. CHELL, E. (2004). Critical incident technique. In C. Cassel & G. Symon (Eds.), Essential guide to qualitative methods in organizational research. London: Sage Publications Ltd. COSTA NETO, Pedro Luiz de Oliveira; ROSPI, Leonardo. Contribuição à Discussão do Conceito de Qualidade. XXVII Encontro Nacional de Engenharia de Produção, 2007. CRESWELL, John W. Investigação Qualitativa e Projeto de Pesquisa-: Escolhendo entre Cinco Abordagens. Penso Editora, 2014. CROSBY, P. B. Qualidade é investimento. 6. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1994 DAMANPOUR, Fariborz; GOPALAKRISHNAN, Shanthi. The dynamics of the adoption of product and process innovations in organizations. Journal of management studies, v. 38, n. 1, p. 45-65, 2001. DANIEL, Vanessa Marques; DE LIMA, Mauricio Pozzebon; DAMBROS, Ângela Maria Ferrari. Innovation capabilities in services: a multi-cases approach. Academia Revista Latinoamericana de Administración, 2017. EASTERBY-SMITH, M. Thorpe; THORPE, R. R. and Lowe, A.(1991). Management research: An introduction, v. 1, 1991. FADEL, Marianella Aguilar Ventura; REGIS FILHO, Gilsée Ivan. Percepção da qualidade em serviços públicos de saúde: um estudo de caso. Revista de Administração Pública, v. 43, n. 1, p. 7-22, 2009. FIEDLER, Markus; HOSSFELD, Tobias; TRAN-GIA, Phuoc. A generic quantitative relationship between quality of experience and quality of service. IEEE Network, v. 24, n. 2, p. 36-41, 2010. FINSTAD, Kraig. The usability metric for user experience. Interacting with Computers, v. 22, n. 5, p. 323-327, 2010. GALLOUJ, Faïz. Innovating in reverse: services and the reverse product cycle. European Journal of Innovation Management, v. 1, n. 3, p. 123-138, 1998. GALLOUJ, Faïz; SAVONA, Maria. Innovation in services: a review of the debate and a research agenda. Journal of evolutionary economics, v. 19, n. 2, p. 149-172, 2009. GARVIN, D. A. What Does Productt Quality Really Mean. Sloan Management Review, USA, Fall 1984 73 GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002. GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Ediitora Atlas SA, 2008. HASSENZAHL, Marc; TRACTINSKY, Noam. User experience-a research agenda. Behaviour & information technology, v. 25, n. 2, p. 91-97, 2006. HASSENZAHL, M. The thing and I: understanding the relationship between user and product Funology—From Usability to Enjoyment ed MA Blythe, K Overbeeke, AF Monk and PC Wright. 2005. HAUKNES, Johan. Services in innovation-innovation in services. 1998. IDOUGHI, Djilali; SEFFAH, Ahmed; KOLSKI, Christophe. Adding user experience into the interactive service design loop: a persona-based approach. Behaviour & Information Technology, v. 31, n. 3, p. 287-303, 2012. ISO (1999). ISO 13407: Human-centred design processes for interactive systems. Gènève: International Organisation for Standardisation. ISO (1997). ISO 9241-11: Ergonomic requirements for office work with visual display terminals (VDTs). Part 11 — Guidelines for specifying and measuring usability. Gènève: International Organisation for Standardisation. JORGE, Gabriela Andre; MIYAKE, Dario Ikuo. Estudo comparativo das ferramentas para mapeamento das atividades executadas pelos consumidores em processos de serviço. Production, v. 26, n. 3, p. 590-613, 2016. LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 5. reimp. São Paulo: Atlas, p. 310, 2007. LIANG, Liting; KUUSISTO, Arja; KUUSISTO, Jari. Building strategic agility through user-driven innovation: the case of the Finnish public service sector. Theoretical Issues in Ergonomics Science, v. 19, n. 1, p. 74-100, 2018. KALBACH, Jim. Mapeamento de Experiências: Um guia para criar valor por meio de jornadas, blueprints e diagramas. Alta Books, 2019. KAPLAN, Robert S.; NORTON, David P. Mapas estratégicos: convertendo ativos intangíveis em resultados tangíveis. Gulf Professional Publishing, 2004. KIM, Sangwon; CHANG, Jennifer; PARK, Hyun; SONG, Seon; CHA, Chang; KIM, Ji ; KANG, Namwoo. Autonomous taxi service design and user experience. International Journal of Human–Computer Interaction, v. 36, n. 5, p. 429-448, 2020. KNIJNENBURG, Bart P; WILLEMSEN, Martijn C.; ZENO, Gatner; SONCU, Hakan; NEWELL, Chris. Explaining the user experience of recommender systems. User Modeling and User-Adapted Interaction, v. 22, n. 4-5, p. 441-504, 2012. MILLES. IAN. Innovation in Services. In: FAGERBERG, Jan et al. (Ed.). The Oxford handbook of innovation. Oxford university press, 2005. cap. 16, p. 433-458. MOLINA-AZORIN, Jose F. Mixed methods research in strategic management: Impact and applications. Organizational Research Methods, v. 15, n. 1, p. 33-56, 2012. MORITZ, Stefan. Service design. Practical access to an evolving field. Köln International School of Design, 2005. 74 OBRIST, Marianna; ROTO, Virpi; VÄÄNÄNEN-VAINIO-MATTILA, Kaisa. User experience evaluation: do you know which method to use?. In: CHI 2009 Extended Abstracts on Hu- man Factors in Computing Systems. ACM, 2009. p. 2763-2766. OCDE. Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Manual de Oslo: Proposta de Diretrizes para Coleta e Interpretação de Dados sobre inovação. 3. ed. Paris: Ocde, 2006. OREL, Fatma Demirci; KARA, Ali. Supermarket self-checkout service quality, customer satisfaction, and loyalty: Empirical evidence from an emerging market. Journal of Retailing and Consumer services, v. 21, n. 2, p. 118-129, 2014. PEREIRA, Rogério. User Experience Design: Como criar produtos digitais com foco nas pessoas. Editora Casa do Código, 2018. PERKS, Helen; COOPER, Rachel; JONES, Cassie. Characterizing the role of design in new product development: An empirically derived taxonomy. Journal of product innovation management, v. 22, n. 2, p. 111-127, 2005. PRODANOV, Cleber Cristiano; DE FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do trabalho cientí- fico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico-2ª Edição. Editora Feevale, 2013. POLAINE, Andy; LØVLIE, Lavrans; REASON, Ben. Service design: From insight to inspiration. Rosenfeld Media, 2013. NORMANN, Richard; RAMIREZ, Rafael. Designing interactive strategy: From value chain to value constellation. 1998. RAMOS, M., MERINO, E. A. D., MERINO, G. S. A. D., & FERREIRA, M. G. G. Design de serviços e experiência do usuário (UX): uma análise do re-lacionamento das áreas. DAPesquisa, v. 11, n. 16, p. 105-123, 2016. ROCHESKA, Slavica; KOSTOSKA, Olivera; ANGELESKI, Marjan; MANCHESKI, Gjorgji. User-Driven Innovation: Towards a New Innovation Paradigm. Economic Review: Journal of Economics and Business, v. 12, n. 1, p. 31-41, 2014. ROESCH, Sylvia Maria Azevedo; BECKER, Grace Vieira; DE MELLO, Maria Ivone. Proje- tos de estágio e de pesquisa em administração: guia para estágios, trabalhos de conclusão, dis- sertações e estudos de caso . Editora Atlas SA, 1999 RYU, Kisang; LEE, Hye‐Rin; KIM, Woo Gon. The influence of the quality of the physical environment, food, and service on restaurant image, customer perceived value, customer satisfaction, and behavioral intentions. International journal of contemporary hospitality management, 2012. SCHUMPETER, Joseph. A. Teoria do Desenvolvimento Econômico, 3ª edição. 1988. SCHUURMAN, Dimitri; DE MAREZ, Lieven. User-centered innovation: towards a concep- tual integration of lead users and Living Labs. In: Proceedings of COST298- conference The Good, The Bad and The Challenging. 2009. p. 13-15. SIMMONS, Richard; BRENNAN, Carol. User voice and complaints as drivers of innovation in public services. Public Management Review, v. 19, n. 8, p. 1085-1104, 2017. STICKDORN, Marc; SCHNEIDER, Jakob. Isto é design thinking de serviços: fundamentos, ferramentas, casos. Bookman Editora, 2014. 75 SUNDBO, Jon; GALLOUJ, Faïz. Innovation as a loosely coupled system in services. International Journal of Services Technology and Management, v. 1, n. 1, p. 15-36, 2000. SUNDBO, Jon; TOIVONEN, Marja (Ed.). User-based innovation in services. Edward Elgar Publishing, 2011. THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2009. TRISCHLER, Jakob; SCOTT, Donald Robert. Designing Public Services: The usefulness of three service design methods for identifying user experiences. Public Management Review, v. 18, n. 5, p. 718-739, 2016. TRISCHLER, Jakob; JOHNSON, Mikael; KRISTENSSON, Per. A service ecosystem perspective on the diffusion of sustainability-oriented user innovations. Journal of Business Research, v. 116, p. 552-560, 2020. VAN BOVEN, Leaf; GILOVICH, Thomas. To do or to have? That is the question. Journal of personality and social psychology, v. 85, n. 6, p. 1193, 2003. VARGAS, Eduardo Raupp de. A dinâmica da inovação em serviços: o caso dos serviços hospitalares no Brasil e na França. 2006. VARGO, Stephen L.; LUSCH, Robert F. Evolving to a new dominant logic for marketing. In: The Service-Dominant Logic of Marketing. Routledge, 2014. p. 21-46. VIANNA, Maurício. Design thinking: inovação em negócios. Design Thinking, 2012. VON HIPPEL, Eric. The sources of innovation. 1988. VON HIPPEL, Eric; OLIVEIRA, Pedro. Users as service innovators: The case of banking services. Research policy, 2011. VON TUNZELMANN, Nick; ACHA, Virginia. Innovation in “low-tech” industries. In: The Oxford handbook of innovation. 2005. YE, Hua; KANKANHALLI, Atreyi. User Service Innovation on Mobile Phone Platforms: Investigating Impacts of Lead Userness, Toolkit Support, and Design Autonomy. MIS quarterly, v. 42, n. 1, 2018. YIN, Robert K. Estudo de Caso-: Planejamento e métodos. Bookman editora, 2005. ZEITHAML, V. A.; BITNER, M. J.; GREMLER, D. Customer perceptions of service. Services Marketing: Integrating Customer Focus across the Firm, 2003.por
dc.subject.cnpqAdministraçãopor
dc.thumbnail.urlhttps://tede.ufrrj.br/retrieve/72652/2021%20-%20Caroline%20Maia%20do%20Carmo%20Vianna%20Dantas.pdf.jpg*
dc.originais.urihttps://tede.ufrrj.br/jspui/handle/jspui/6442
dc.originais.provenanceSubmitted by Celso Magalhaes (celsomagalhaes@ufrrj.br) on 2023-03-21T14:52:25Z No. of bitstreams: 1 2021 - Caroline Maia do Carmo Vianna Dantas.pdf: 5470206 bytes, checksum: 8369dd067e54bd63f790fcb954489fc9 (MD5)eng
dc.originais.provenanceMade available in DSpace on 2023-03-21T14:52:25Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2021 - Caroline Maia do Carmo Vianna Dantas.pdf: 5470206 bytes, checksum: 8369dd067e54bd63f790fcb954489fc9 (MD5) Previous issue date: 2021-07-15eng
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Gestão e Estratégia

Se for cadastrado no RIMA, poderá receber informações por email.
Se ainda não tem uma conta, cadastre-se aqui!

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2021 - Caroline Maia do Carmo Vianna Dantas.pdf2021 - Caroline Maia do Carmo Vianna Dantas5.34 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.