Please use this identifier to cite or link to this item: https://rima.ufrrj.br/jspui/handle/20.500.14407/22739
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorTorraca, Francilene Rosa-
dc.date.accessioned2025-07-31T14:30:47Z-
dc.date.available2025-07-31T14:30:47Z-
dc.date.issued2024-05-03-
dc.identifier.citationTORRACA, Francilene Rosa. Programa Borboleta: psicoeducação para pais e cuidadores de crianças com mutismo seletivo. 2024. 145 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Instituto de Educação, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2024.pt_BR
dc.identifier.urihttps://rima.ufrrj.br/jspui/handle/20.500.14407/22739-
dc.description.abstractEste trabalho teve por objetivo a criação de um programa, em formato on-line, para psicoeducar pais e cuidadores de crianças com mutismo seletivo, através da orientação e manejo de técnicas e estratégias que auxiliam a condução do tratamento. Mutismo Seletivo é um transtorno de ansiedade social, considerado raro, que se caracteriza pela ausência da fala em situações sociais específicas. Esse fracasso da fala não se relaciona à falta de conhecimento ou desconforto com a linguagem e, por isso, deve ser diferenciado das perturbações da fala. No tratamento do mu- tismo seletivo, os cuidadores assumem um papel crucial no processo de intervenção, atuando como co-terapeutas e modelos influenciadores dos novos comportamentos que serão exibidos por elas. Pais de crianças mutistas costumam apresentar um papel reforçador no comportamento mudo, e por este e outros comportamentos, a intervenção junto aos pais, psicoeducando-os, é de suma importância na intervenção do mutismo seletivo em crianças. Para dar conta do obje- tivo deste trabalho, foi realizada uma revisão integrativa da literatura sobre o tema, seguindo as seguintes questões norteadoras: a) existe algum programa de Psicoeducação em grupo com pais de crianças com mutismo seletivo e, se sim, como ele se estrutura?; b) como pode ser o trabalho com a família de crianças diagnosticadas com mutismo seletivo para atuar com protagonismo positivo em seu tratamento?; c) a ansiedade social e a inibição comportamental são preditores do mutismo seletivo e qual a relação entre eles? Avaliou-se o funcionamento de 68 crianças com mutismo seletivo até 12 anos de idade e as características de 23 pais de crianças com mutismo seletivo. A amostra desta pesquisa foi constituída por conveniência, recrutadas por meio da plataforma online da Associação Brasileira de Mutismo Seletivo e Ansiedade Infantil. Foi realizado um estudo exploratório, com abordagem quanti-qualitativa. Como principais re- sultados na avaliação das crianças, houve a identificação da prevalência dos transtornos inter- nalizantes; foi possível observar características associadas ao mutismo seletivo – que incluem não apenas aquelas baseadas na ansiedade, mas também em características temperamentais, como timidez, negativismo; problemas sociais, como isolamento e retraimento; e características de oposição, tais como acessos de raiva. Outro resultado importante foi a prevalência de pro- blemas atentivos nas crianças. Em relação a avaliação dos pais, ficou evidente a manifestação de comportamentos internalizantes com traços de depressão e ansiedade em maior número, as- sim como comportamentos de evitação. Ao final, foi possível a estruturação do programa de psicoeducação, composto por 08 encontros de 90 minutos, que visa fornecer psicoeducação aos pais sobre o mutismo seletivo, incluindo como gerenciá-lo em situações cotidianas, como lidar com comentários negativos de outras pessoas, como reagir quando o filho começa a falar e como dar apoio ao filho quanto a questões do ambiente escolar.pt_BR
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal Rural do Rio de Janeiropt_BR
dc.subjectMutismo Seletivopt_BR
dc.subjectTratamento Cognitivo-comportamentalpt_BR
dc.subjectPsicoeducaçãopt_BR
dc.subjectSelective Mutismpt_BR
dc.subjectCognitive-behavioral treatmentpt_BR
dc.subjectPsychoeducationpt_BR
dc.titlePrograma borboleta: psicoeducação para pais e cuidadores de crianças com mutismo seletivopt_BR
dc.title.alternativeElaboration of the butterfly program: psychoeducation for parents and caregivers of children with selective mutismen
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.description.abstractOtherThis project aimed to create a program, in an online format, to psychoeducate parents and care- givers of children with selective mutism, through guidance and management of techniques and strategies that help conduct treatment. Selective Mutism is a social anxiety disorder, considered rare, which is characterized by the absence of speech in specific social situations. This speech failure is not related to a lack of knowledge or discomfort with language and, therefore, must be differentiated from speech disorders. In the treatment of selective mutism, caregivers play a crucial role in the intervention process, acting as co-therapists and influencing models of the new behaviors that will be exhibited by them. Parents of mutistic children usually play a rein- forcing role in mute behavior, and for this and other behaviors, intervention with parents, psy- choeducating them, is of utmost importance in the intervention of Selective Mutism in children. To achieve this objective, an integrative review of the literature on the topic was carried out, following the following guiding questions: “Is there a group psychoeducation program with parents of children with selective mutism? How is it structured? How can we work with families of children diagnosed with selective mutism to play a positive role in their treatment? Are social anxiety and behavioral inhibition predictors of selective mutism and what is the relationship between them?”; the functioning of 68 children with MS up to 12 years of age was evaluated; and the characteristics of 23 parents of children with selective mutism. The sample for this research was constituted by convenience, recruited through the online platform of the Brazilian Association of Selective Mutism and Childhood Anxiety. An exploratory study was carried out, with a quantitative-qualitative approach. The main results in the assessment of children were the identification of the prevalence of internalizing disorders; it was possible to observe char- acteristics associated with MS - which include not only those based on anxiety, but also tem- peramental characteristics, such as shyness, negativism; social problems such as isolation and withdrawal; and oppositional characteristics, such as temper tantrums. Another important result was the prevalence of attention problems in children. In relation to the parents' assessment, the manifestation of internalizing behaviors with traces of depression and anxiety in greater num- bers, as well as avoidance behaviors, was evident. In the end, it was possible to structure the psychoeducation program, consisting of 8 90-minute meetings, which aims to provide psy- choeducation to parents about selective mutism: how to manage it in everyday situations, how to deal with negative comments from other people, how to react when your child starts talking and how to support your child regarding issues involving the school environment.en
dc.contributor.advisor1Peixoto, Ana Cláudia de Azevedo-
dc.contributor.advisor1IDhttps://orcid.org/0000-0002-6324-3187pt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8401119661754632pt_BR
dc.contributor.referee1Peixoto, Ana Cláudia de Azevedo-
dc.contributor.referee1IDhttps://orcid.org/0000-0002-6324-3187pt_BR
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8401119661754632pt_BR
dc.contributor.referee2Silva, Cristiane Moreira da-
dc.contributor.referee2IDhttps://orcid.org/0000-0001-8496-0233pt_BR
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/0144968130457930pt_BR
dc.contributor.referee3Seabra, Karla da Costa-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/5102625965613274pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6722442801652922pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentInstituto de Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFRRJpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Psicologiapt_BR
dc.relation.referencesACHENBACH, T. M.; RESCORLA, L. A. Manual for the ASEBA School-Age Forms & Profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families, 2001. ALYANAK, Behiye et al. Parental adjustment, parenting attitudes and emotional and behav- ioral problems in children with selective mutism. Journal Of Anxiety Disorders, v. 27, n. 1, p. 9-15, jan. 2013. AMERICAN PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION - APA. Manual Diagnóstico e estatís- tico de transtornos mentais (3ª ed). Porto Alegre: Artmed, 1994. AMERICAN PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION. Manual Diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014. ANTONIUTTI, Camila Bosse Paiva et al . Protocolos psicoterapêuticos para tratamento de ansiedade e depressão na infância. Rev. bras.ter. cogn., Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 10-18, jun. 2019. ASBAHR, Fernando Ramos et al. Selective mutism and the anxiety spectrum – a long-term case report. Rev Bras Psiquiatr., São Paulo, v. 30, n. 2, p. 168-176, 2008. BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011. BECK, A. T. et al. The Beck Ansiety Inventory. J. Consult. Clin. Psychol. v. 56, p. 893-897, 1988. BECK, J. S. Terapia cognitivo-comportamental: teoria e prática. 2.ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 2013. BEIDEL, Deborah C.; TURNER, Samuel M. Behavioral and cognitive-behavioral treatment of social phobia in children and adolescents. Shy Children, Phobic Adults: Nature and treat- ment of social phobia, [S.L.], p. 223-273, jan. 1998. American Psychological Association. http://dx.doi.org/10.1037/10285-009. BERGE, Jerica M. et al. Effectiveness of a psychoeducational parenting group on child, par- ent, and family behavior: a pilot study in a family practice clinic with an underserved popula- tion.. Families, Systems, & Health, [S.L.], v. 28, n. 3, p. 224-235, 2010. American Psycho- logical Association (APA). http://dx.doi.org/10.1037/a0020907. BERGMAN, R. Lindsey et al. The Development and Psychometric Properties of the Selective Mutism Questionnaire. Journal Of Clinical Child & Adolescent Psychology, [S.L.], v. 37, n. 2, p. 456-464, 16 abr. 2008. Informa UK Limited. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/15374410801955805. 131 BERGMAN, R. Lindsey et al. Integrated Behavior Therapy for Selective Mutism: a random- ized controlled pilot study. Behaviour Research And Therapy, [S.L.], v. 51, n. 10, p. 680- 689, out. 2013. BLACK, B.; UHDE, T. W.. Case Study: elective mutism as a variant of social phobia. Jour- nal Of The American Academy Of Child & Adolescent Psychiatry, v. 31, n. 6, p. 1090- 1094, nov. 1992. BOIVIN; HYMEL; BUKOWSKI. The roles of so-cial withdrawal, peer rejection, and victim- ization by peers inpredicting loneliness and depressed mood in childhood. De-Velopment And Psychopathology, v. 7, n. 1, p. 765-785, 1995. BOUDEN, A.; HALAYEM, M. B.; FAKHFAKH, R.. ESCALA TRAÇO-ANSIEDADE IN- FANTIL. Neuropsychiatrie de I’enfance Et de I’adolescence, [S.L.], v. 50, n. 2, p. 25-30, 2002. BUZZELLA, Brian A., EHRENREICH-MAY, Jill; PINCUS, Donna B. Comorbidity and Family Factors Associated with Selec-tive Mutism, Child Development Research, v. 2011, Article ID 909508, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1155/2011/909508. BRUGGEN, C. O. van der; STAMS, G. J.; BOGELS, S. M., Research ¨ review: the relation between child and parent anxiety and parental control: a meta-analytic review. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, v. 49, n. 12, p. 1257–1269, 2008. CAMINHA, M. G. Treinamento de pais: aplicações clínicas. In: CAMINHA, Marina Gus- mão; CAMINHA, Renato Maiato e Cols. Intervenções e treinamento de pais na clínica infan- til. Porto Alegre: Sinopsys, 2011, p. 89-120. CAMINHA, M. G., ALMEIDA, F. F; SCHERER, L. P. Treinamento de pais: fundamentos teóricos. In: CAMINHA, Marina Gusmão; CAMINHA, Renato Maiato e Cols. Intervenções e treinamento de pais na clínica infantil. Porto Alegre: Sinopsys, p.1 3-30, 2011. CANDEIAS, P. R.. Mutismo Seletivo e Escola: um estudo descritivo e teórico. 2018. 109 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Ja- neiro, 2018. CARPENTER, Aubrey L. et al. Early identification of anxiety disorders: the role of the pedia- trician in primary care. Children'S Health Care, v. 47, n. 1, p. 34-50, 29 mar. 2018. CARVALHO, Marcele Regine de; MALAGRIS, Lucia Emmanoel Novaes; RANGÉ, Bernard P. (org.). Psicoeducação em terapia cognitivo-comportamental. Novo Hamburgo: Sinop- sys, 2019. 350 p. CATCHPOLE, Rosalind et al. Examining a novel, parent child interaction therapy-informed, behavioral treatment of selective mutism. Journal Of Anxiety Disorders, v. 66, p. 102-112, ago. 2019. CLINE, T.; BALDWIN, S. Selective Mutism in Children. 2. ed. Whurr, London, 2004. 132 COHAN, Sharon L.; CHAVIRA, Denise A.; STEIN, Murray B.. Practitioner Review: psycho- social interventions for children with selective mutism. Journal Of Child Psychology And Psychiatry, [S.L.], v. 47, n. 11, p. 1085-1097, nov. 2006. COHEN, J. A power primer. Psychological bulletin, 112(1). 1992. Disponível em: https://www2.psych.ubc.ca/~schaller/528Readings/Cohen1992.pdf COHEN, J. Statistical power analysis for the behavioral sciences (Revised Edition). Aca- demic press. 2013. COOPER, H.M. Scientific Guidelines For Conducting Integrative Research Reviews. Re- view of Educational Research, v.52, n.2, p. 291-302, 1982. COOPER, H.M. Interating research: A guide for literature reviews. 2.ed. Newbury Park. Sage, 1989. COPLAN, Robert J. et al. Preschool teachers’ attitudes, beliefs, and emotional reactions to young children's peer group behaviors. Early Childhood Research Quarterly, v. 30, p. 117- 127, 2015. COTTER, Allison; TODD, Mitchell; BRESTAN-KNIGHT, Elizabeth. Parent–Child Interac- tion Therapy for Children with Selective Mutism (PCIT-SM). Handbook Of Parent-Child Interaction Therapy, p. 113-128, 2018. CUEVAS-CANCINO, J.J.; MORENO-PÉREZ, N. E.. Psicoeducación: intervención de enfer- mería para el cuidado de la familia en su rol de cuidadora. Enfermería Universitaria, [S.L.], v. 14, n. 3, p. 207-218, jul. 2017. DIAZ-ATIENZA, Joaquin. I SELECTIVE MUTISM: PHOBIA FRONT OF NEGATIVISM. Revista de Psiquiatría y Psicología del Niño y del Teenager, Paidopsiquiatra de la Unidad de Salud Mental Infanto-Juvenil de Almería (España), ano 01, v. 1, ed. 1, p. 1-6, 2001. DRIESSEN, J. et al. Anxiety in Children with Selective Mutism: a meta-analysis. Child Psy- chiatry & Human Development, v. 51, n. 2, p. 330-341, 24 out. 2020. FANTI, K. A.; HENRICH, C. C. Trajectories of pure and co-occurring internalizing and ex- ternalizing problems from age 2 to age 12: Findings from the National Institute of Child Health and Human Development Study of Early Child Care. Developmental Psychology, v. 46, n. 5, p. 1159–1175, 2010 FILIPE, Lénia Cristina Martins. Mutismo seletivo: um estudo de caso O silêncio nem sem- pre é de ouro. 2019. 67 f. Dissertação (Doutorado) - Curso de Educação Especial - Domínio Cognitivo-Motor, Escola Superior de Educação de Fafe, Fafe, 2019. FORD, M. A.; SLADECEK, I. E.; CARLSON & J.; KRATOCHWILL, T. R. Selective mut- ism: phenomenological characteristics. School Psychology Quartely, v. 13, p. 192-227. 1998. 133 FOX, Nathan A. et al. Behavioral Inhibition: linking biology and behavior within a develop- mental framework. Annual Review Of Psychology, v. 56, n. 1, p. 235-262, fev. 2005. GENSTHALER, A. et al. Mutismo seletivo e temperamento: o silêncio e a inibição comporta- mental para os desconhecidos. Psiquiatria Europeia da Criança e do Adolescente, v. 25, n. 1, p. 1113-1120, 2016. GOMIDE, P. I. C. Estilos parentais e comportamento antisocial. In A. Del Prette & Z. Del Prette (Orgs.). Habilidades sociais, desenvolvimento e aprendizagem: questões conceitu- ais, avaliação e intervenção (pp.21-60). Campinas: Alínea. 2003. GOMIDE, P. I. C. Inventário de Estilos Parentais. Modelo teórico: manual de aplicação, apuração e interpretação. Petrópolis: Vozes, 2006. GOMIDE, P. I. C. Pais presentes, pais ausentes: regras e limites. (10. ed.). Petrópolis: Vo- zes. 2011. GUISSO, Luciane; BOLZE, Simone Dill Azeredo; VIERA, Mauro Luis. Práticas parentais positivas e programas de treinamento parental: uma revisão sistemática da literatura. Contex- tos Clínicos, [S.L.], v. 12, n. 1, p. 226-255, 8 abr. 2019. HARRISON, Kaitlyn. Parenting Selective Mutism. 2021. Selective Mutism Center. Dispo- nível em: https://selectivemutismcenter.org/parenting-selective-mutism/. Acesso em: 22 nov. 2022. HIRSHFELD-BECKER, Dina R. et al. Behavioral Inhibition in Preschool Children At Risk Is a Specific Predictor of Middle Childhood Social Anxiety: a five-year follow-up. Journal Of Developmental & Behavioral Pediatrics, [S.L.], v. 28, n. 3, p. 225-233, jun. 2007. HUNG, S.-L.; SPENCER, M. S.; DRONAMRAJU, R.. Selective Mutism: practice and inter- vention strategies for children. Children & Schools, v. 34, n. 4, p. 222-230, 1 out. 2012. JASP Team. JASP version 0.18.2.0 [computer software]. 2024. KIRKVOLD, M. Integrative nursing research. In: 8S Conferência Internacional de Investi- gação em Enfermagem. Lisboa, 1995. KLEIN, E. R. et al. Variations in Parent and Teacher Ratings of Internalizing, Externalizing, Adaptive Skills, and Behavioral Symptoms in Children with Selective Mutism. International Journal Of Environmental Research And Public Health, v. 16, n. 21, p. 4070, 23 out. 2019. KLEIN, E. R.; ARMSTRONG, S. L.; SHIPON-BLUM, E. Assessing Spoken Language Com- petence in Children With Selective Mutism. Communication Disorders Quarterly, v. 34, n. 3, p. 184-195, 2013. LEMES, C. B.; NETO, J. O. Aplicações da psicoeducação no contexto da saúde. Temas psi- col., Ribeirão Preto , v. 25, n. 1, p. 17-28, mar. 2017 . 134 LEVITAN, M. N. et al. Diretrizes da Associação Médica Brasileira para o tratamento do transtorno de ansiedade social. Revista Brasileira de Psiquiatria, v. 33, n. 3, p. 292-302, set. 2012. LEWIS-MORRARTY, E. et al. Maternal Over-Control Moderates the Association Between Early Childhood Behavioral Inhibition and Adolescent Social Anxiety Symptoms. Journal Of Abnormal Child Psychology, v. 40, n. 8, p. 1363-1373, 22 jul. 2012. LOUKAS, Alexandra. Examining Temporal Associations between Perceived Maternal Psy- chological Control and Early Adolescent Internalizing Problems. Journal Of Abnormal Child Psychology, v. 37, n. 8, p. 1113-1122, 27 jun. 2009. L. Siqueland, P. C. Kendall, and L. Steinberg, “Anxiety in children: perceived family environ- ments and observed family interaction,” Journal of Clinical Child Psychology, vol. 25, pp. 225–237, 1996.MANASSIS, Katharina et al. The Sounds of Silence: language, cognition, and anxiety in selective mutism. Journal Of The American Academy Of Child & Adolescent Psychiatry, [S.L.], v. 46, n. 9, p. 1187-1195, set. 2007. MELFSEN, Siebke et al. Emotion regulation in selective mutism: a comparison group study in children and adolescents with selective mutism. Journal Of Psychiatric Research, [S.L.], v. 151, p. 710-715, jul. 2022. MITCHELL, Angela D.; KRATOCHWILL, Thomas R.. Treatment of Selective Mutism: ap- plications in the clinic and school through conjoint consultation. Journal Of Educational And Psychological Consultation, [S.L.], v. 23, n. 1, p. 36-62, jan. 2013. MOZZATO, A. R.; GRZYBOVSKI, D. Análise de conteúdo como técnica de análise de da- dos qualitativos no campo da Administração: potencial e desafios. Revista de Administração Contemporânea, v. 15, n. 4, p. 731-747, 2011. MURIS, Peter; OLLENDICK, Thomas H.. Selective Mutism and Its Relations to Social Anxi- ety Disorder and Autism Spectrum Disorder. Clinical Child And Family Psychology Re- view, v. 24, n. 2, p. 294-325, 19 jan. 2021. MURIS, Peter; OLLENDICK, Thomas H. Current Challenges in the Diagnosis and Manage- ment of Selective Mutism in Children. Psychology Research And Behavior Management, [S.L.], v. 14, p. 159-167, fev. 2021. NASCIMENTO, C. R. R. Relações entre a resposta de ansiedade de pais e mães e a reposta de ansiedade de seus filhos. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 18, n. 2, p. 17–28. 2001. NAUE, Cátia; WELTER, Maria Preis. Transtorno de Ansiedade Infantil. São Paulo: Cen- tro. Universitário FAI, 2017. NOGUEIRA, Carlos André et al. A IMPORTÂNCIA DA PSICOEDUCAÇÃO NA TERA- PIA COGNITIVOCOMPORTAMENTAL: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA. Hígia - Re- vista das Ciências da Saúde e Socias Aplicadas do Oeste Baiano, Sl, v. 2, n. 1, p. 108-120, 2017. 135 OERBECK, Beate et al. Selective mutism: a home-and kindergarten-based intervention for children 3-5 years. Clinical Child Psychology And Psychiatry, [S.L.], v. 17, n. 3, p. 370- 383, 18 ago. 2011. OERBECK, Beate et al. Selective mutism: follow-up study 1 year after end of treatment. Eu- ropean Child & Adolescent Psychiatry, [S.L.], v. 24, n. 7, p. 757-766, 30 set. 2014. OLIVEIRA, Maxwell Ferreira de. Metodologia científica: um manual para a realização de pesquisas em Administração. Catalão: UFG, 2011. 72 p. ORDÓÑEZ-ORTEGA, Alfonso et al. Inhibición Conductual y su Relación con los Trastornos de Ansiedad Infantil. Terapia Psicológica, Jaén (España), v. 31, n. 3, p. 355-362, 2013. PEIXOTO, A. C. A; TORRACA, F.; GANEM, N. Relato de intervenção para eliciação da fala no tratamento de mutismo seletivo em um paciente portador de transtorno de espectro au- tista, no período de pandemia de Covid-19. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, vol. 18 n. 2. 2022. PEIXOTO, A. C. A.; CAROLI, A. L. G.; MARIAMA, S. R.. Selective Mutism: a case study with interdisciplinary treatment. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, v. 13, n. 1, p. 5- 11, 2017. PEIXOTO, Ana Cláudia de Azevedo. Mutismo seletivo : prevalência, características asso- ciadas e tratamento cognitivo-comportamental. 2006. 215 f. Tese (Doutorado) - Curso de Psicologia, Instituto de Psicologia., Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006. PIOVESAN, Armando; TEMPORINI, Edméa Rita. Pesquisa exploratória: procedimento me- todológico para o estudo de fatores humanos no campo da saúde pública. Revista de Saúde Pública, [S.L.], v. 29, n. 4, p. 318-325, ago. 1995. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0034-89101995000400010. POOLE, K. L. et al. Distinguishing selective mutism and social anxiety in children: a multi- method study. European Child & Adolescent Psychiatry, v. 30, n. 7, p. 1059-1069, 4 jul. 2020. REMSCHMIDT, H., POLLER, M., HERPERTZ-DAHLMANN, B. et al. A follow-up study of 45 patients with elective mutism. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuro- sciences, v.251, 284–296. 2001. RUMSEY, D. J. How to interpret a correlation coefficient r. Statistics For Dummies. 2016. R. M. Rapee, C. A. Schniering, and J. L. Hudson, “Anxiety disorders during childhood and adolescence: origins and treatment,” Annual Review of Clinical Psychology, vol. 5, pp. 311– 341, 2009.REMSCHMIDT, Helmut et al. A follow-up study of 45 patients with elective mut- ism. European Archives Of Psychiatry And Clinical Neurosciences, v. 251, n. 6, p. 284- 296, dez. 2001. 136 RIBEIRO, C. M. S. Mutismo seletivo e Ludoterapia/Atividade Lú dica – na perspectiva de profissionais ligados à educação. Dissertação (Mestrado em Ciê ncias da Educação na Especi- alidade de educação especial: Domínio Cognitivo e Motor) – Escola Superior de Educação João de Deus, Lisboa, 2012. ROSLIN, T. et al. Indirect interactions in the High Arctic. Plos One, v. 8, n. 6, p. 1-11, 2013. RUBIN, K. H. et al. Parenting beliefs and behaviors: Initial findings from the International Consortium for the Study of Social and Emotional Development (ICSSED). Psychology Press, p. 81-103, 2006. SANTINI, P. M., & WILLIAMS, L. C. A. Castigo corporal contra crianças: o que podemos fazer para mudar essa realidade? In C.V. B. B. Pessoa, C.E. Costa, & M. F. Benvenuti (Orgs.), Comportamento em foco (pp. 603-612). São Paulo: Associação Brasileira de Psico- terapia e Medicina Comportamental. 2011. SANTOS, Matheus Elias dos; SOUZA, Angela Ketlyn de Brito; MORAIS, Luciene Costa Araújo. MUTISMO SELETIVO: considerações teóricas e as contribuições da terapia cogni- tivo-comportamental. Psicologia e Saúde em Debate, v. 6, n. 2, p. 443-452, 22 dez. 2020. SANTOS, E. B. dos; WACHELKE, J. Relações entre habilidades sociais de pais e comporta- mento dos filhos: uma revisão da literatura. Revista Pesquisas e Práticas Psicossociais, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 1–15, 2019. SHARKEY, Louise et al. Group therapy for selective mutism – A parents' and children's treat- ment group. Journal Of Behavior Therapy And Experimental Psychiatry, v. 39, n. 4, p. 538-545, dez. 2008. SHRIVER, Mark D.; SEGOOL, Natasha; GORTMAKER, Valerie. Behavior Observations for Linking Assessment to Treatment for Selective Mutism. Education And Treatment Of Chil- dren, [S.L.], v. 34, n. 3, p. 389-410, 2011. SOUZA, D. C. T.; NUNES, L. R. D. P. Intervenções para casos de crianças e adolescentes com mutismo seletivo. Revista Educação Especial, v. 34, p. 1-29, 20 jan. 2021. SOUZA, M. A. M. Transtorno de ansiedade social e mutismo seletivo na infância. In: R. M. CAMINHA, M. G. CAMINHA, & C. A. DUTRA (ORGS.). A prática cognitiva na infância e adolescência. Novo Hamburgo: Sinopsys, ol. 1, pp. 329–365, 2017. STEINHAUSEN H-C, WACHTER M, LAIMBOCK K, WINKLER METZKE C. Um estudo de resultados de longo prazo do mutismo seletivo na infância. J Psiquiatria Psicol Infantil 47(7):751–756. 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2005.01560.x Transtornos da aprendizagem : abordagem neurobiológica e Multidisciplinar [recurso eletrônico] / Organizadores, Newra Tellechea Rotta, Lygia Ohlweiler, Rudimar dos Santos Riesgo. – 2. ed. – Porto Alegre : Artmed. 2016. TORRACA, Francilene; GANEM, Natasha; STAMFORD, Andréa; MEDEIROS, Luiny. Mu- tismo Seletivo – Orientação para Pais, Educadores, Terapeutas e Curiosos. Literando Editora, 2021. 94 p. 137 VEIGA, Milene Cantiero. Mutismo seletivo infantil e intervenções psicoterápicas: uma re- visão bibliográfica. 2020. 80 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Psicologia) – Curso de Psicologia, Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde, Pontifícia Universidade Ca- tólica de São Paulo, São Paulo, 2020. VREEKE, Leonie J. et al. The assessment of an inhibited, anxiety-prone temperament in a Dutch multi-ethnic population of preschool children. European Child & Adolescent Psychi- atry, [S.L.], v. 21, n. 11, p. 623-633, 13 jul. 2012. VIANA, A. G.; BEIDEL, D. C. & RABIAN, B. Selective mutism: a review and integration of the last 15 years. Clin Psychol Ver, v. 29(1), 57-67. 2009. VIANNA, R. R. A. B.; CAMPOS, A. A.; LANDEIRA-FERNANDEZ, J. Transtornos de ansi- edade na infância e adolescência: uma revisão. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, v. 5, n. 1, p. 46-61, jun. 2009. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/sci- elo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-56872009000100005&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 13 fev. 2024 VOGEL, F.; SCHWENCK, C. Psychophysiological mechanisms underlying the failure to speak: a comparison between children with selective mutism and social anxiety disorder on autonomic arousal. Child And Adolescent Psychiatry And Mental Health, v. 15, n. 1, p. 1- 17, dez. 2021. WHITTEMORE; KNAFL. The integrative review: updated methodology. J. Adv. Nurs., v. 52, n. 5, p. 546-553, 2005. WHO. World Health Organization. ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics (ICD- 11 MMS) [Internet]. WHO: Geneve; 2021. ZAMIGNANI, D. R.; BANACO, R. A. Um Panorama Analítico Comportamental sobre os transtornos de ansiedade. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, 7(1), 77-92. 2005.pt_BR
dc.subject.cnpqPsicologiapt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Psicologia

Se for cadastrado no RIMA, poderá receber informações por email.
Se ainda não tem uma conta, cadastre-se aqui!

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2024 - Francilene Rosa Torraca.Pdf6.77 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.