Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rima.ufrrj.br/jspui/handle/20.500.14407/22748| Tipo do documento: | Dissertação |
| Title: | Educação Física Escolar Humanista no Município de Magé na Perspectiva da Inclusão Educacional |
| Other Titles: | Izaias. Humanistic School Physical Education in the Municipality of Magé from the Perspective of Educational Inclusion |
| Authors: | França, Andressa Izaias |
| Orientador(a): | Souza, Nádia Maria Pereira de |
| Primeiro membro da banca: | Souza, Nádia Maria Pereira de |
| Segundo membro da banca: | Pires, Valéria Nascimento Lebeis |
| Terceiro membro da banca: | Santos, Felipe Lameu dos |
| Keywords: | Educação Física Humanista no Ensino Fundamental;Tendências Pedagógicas;Escola Municipal Desembargador Oswaldo Portela;Humanistic Physical Education in Elementary School;Pedagogical Trends;Desembargador Oswaldo Portela Municipal School |
| Área(s) do CNPq: | Educação |
| Idioma: | por |
| Issue Date: | 28-Sep-2023 |
| Publisher: | Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro |
| Sigla da instituição: | UFRRJ |
| Departamento: | Instituto de Agronomia |
| Programa: | Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola |
| Citation: | FRANÇA, Andressa Izaias. Educação Física Escolar Humanista no Município de Magé na Perspectiva da Inclusão Educacional. 60 f. Dissertação (Mestrado em Educação Agrícola) - Instituto de Agronomia, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2023. |
| Abstract: | O presente trabalho abordou a temática da Educação Física Escolar na Rede pública no Município de Magé- RJ. Esse trabalho teve como objetivo geral: Analisar uma proposta pedagógica humanista na Educação Física Escolar, no Ensino Fundamental, no Município de Magé-RJ, na perspectiva da inclusão educacional. Para alcançar este objetivo geral, os objetivos específicos foram: - Caracterizar as tendências pedagógicas da educação e as abordagens da Educação Física Escolar no Ensino Fundamental, com base nas políticas públicas na área.Descrever a realidade sócio educacional da Escola Municipal Desembargador Oswaldo Portela (E.M.D.O.P.) – Município de Magé- RJ, descrevendo dados da realidade do Município, das principais políticas públicas na área. - Analisar o significado social das atividades de ensino da Educação Física escolar no Ensino Fundamental, da Rede Pública de Educação de Magé-RJ, a partir do estudo das tendências pedagógicas, com vistas ao processo de inclusão educacional dos estudantes. A pesquisa de natureza qualitativa utilizou os principais procedimentos metodológicos: pesquisa bibliográfica, pesquisa documental, estudo de caso e historiografia. Os autores de base foram: Souza (1993), Ulrich Gumbrecht (2009), Oliveira (1985), Rogers (1972), Dewey (1979), Libâneo, 1986, Piaget (1993), Libâneo, (1986), Freire, J. B (1993) e outros representantes da Pedagogia Humanista. Foram analisados os seguintes documentos e legislações: a LDBEN Número 9394/1996, Documento do MEC norteador da Base Comum Nacional - BNCC (Brasil, 2018.) Documentos norteadores da Educação Básica – Ensino Fundamental da Prefeitura de Magé- RJ, Projeto Político Pedagógico da Escola estudada e Planos de Ensino da Educação Física Escolar de 2018, sétima série do Ensino Fundamental. O outro procedimento de pesquisa utilizado foi estudo de caso da Escola Municipal Desembargador Oswaldo Portela (E.M.D.O.P), analisado através da historiografia, com base nos estudos de ULRICH GUMBRECHT (2009). Os resultados demonstraram a importância da Educação Física Escolar Humanista e inclusiva na perspectiva de valorizar o ator social e suas singularidades, enfatizando a criatividade e a expressão como conteúdos formativos. Fez uma crítica a BNCC e sua proposta clássica de educação. Apresentou dados que contribuem para o PPPGEA, para a educação pública e para a Educação Física Escolar no Ensino Fundamental, apresentando alternativas de uma concepção de educação mais libertadora, global e criativa. |
| Abstract: | This work addressed the theme of School PhysicDEal Education in the public network in the Municipality of Magé- RJ. This work had the general objective: Analyze a humanist pedagogical proposal in School Physical Education, in Elementary Education, in the Municipality of Magé-RJ, from the perspective of educational inclusion. To achieve this general objective, the specific objectives were: - Characterize the pedagogical trends in education and approaches to School Physical Education in Elementary Education, based on public policies in the area. Describe the socio-educational reality of the Escola Municipal Desembargador Oswaldo Portela (E.M.D.O.P.) – Municipality of Magé- RJ, describing data on the reality of the Municipality, the main public policies in the area. - Analyze the social meaning of school Physical Education teaching activities in Elementary School, in the Public Education Network of Magé-RJ, based on the study of pedagogical trends, with a view to the process of educational inclusion of students. The qualitative research used the main methodological procedures: bibliographical research, documentary research, case study and historiography. The basic authors were Souza (1993), Ulrich Gumbrecht (2009), Oliveira (1985), Rogers (1972), Dewey (1979), Libâneo, 1986, Piaget (1993), Libâneo, (1986), Freire, J B (1993) and other representatives of Humanist Pedagogy. The following documents and legislation were analyzed: LDBEN Number 9394/1996, Document from the MEC guiding the National Common Base - BNCC (Brazil, 2018.) Documents guiding Basic Education – Elementary Education from the City of Magé- RJ, Pedagogical Political Project of School studied and School Physical Education Teaching Plans for 2018, seventh grade of Elementary School. The other research procedure used was a case study of the Desembargador Oswaldo Portela Municipal School (E.M.D.O.P), analyzed through historiography, based on the studies of ULRICH GUMBRECHT (2009). The results demonstrated the importance of Humanistic and inclusive School Physical Education from the perspective of valuing the social actor and their singularities, emphasizing creativity and expression as training content. He criticized the BNCC and its classic education proposal. It presented data that contribute to the PPPGEA, to public education and to School Physical Education in Elementary Education, presenting alternatives for a more liberating, global, and creative conception of education. |
| URI: | https://rima.ufrrj.br/jspui/handle/20.500.14407/22748 |
| Appears in Collections: | Mestrado em Educação Agrícola |
Se for cadastrado no RIMA, poderá receber informações por email.
Se ainda não tem uma conta, cadastre-se aqui!
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| ANDRESSA IZAIAS FRANÇA.pdf | 5.19 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
